لوگوی سردخانه

تأثیر ازن بر حفظ کیفیت میوه و سبزیجات در سردخانه (قسمت اول)

میوه‌ها و سبزیجات معمولاً با کالاهای حساس به اتیلن و تولید کننده‌ی اتیلن با هم و احتمالاً در دمای کمتر از دمای ایده‌آل کالاهای خاص،‌ حمل و ذخیره می‌شوند که این امر ممکن است آسیب اتیلن و افزایش پوسیدگی محصولات را در پی داشته باشد. با کاهش سطح اتیلن، ممکن است انتظار داشته باشیم که برخی میوه‌ها و سبزیجات حساس به اتیلن را بتوانیم به شکل بهتری نگهداری کنیم. ژنراتورهای ازن به طور فزاینده‌ای در صنعت به عنوان راه حلی برای حل این مشکل با نبودن شواهد علمی برای اثبات ادعاهای خود به بازار عرضه می‌شوند.

 

ازن سازی میوه

 

ازن یک عامل اکسید کننده‌ی قوی با بوی مطبوع در غلظت‌های بسیار رقیق (غلظت پایین‌تر از 2 میلی لیتر در لیتر) است و دارای یک محصول تجزیه‌ی بی ضرر که اکسیژن است، می‌باشد. ازن به دلیل توانایی اکسید کردن بسیاری از بوها و گازهای نا مطبوع به محصولات غیرقابل مطبوع به طور گسترده ای به عنوان ماده‌ی معطر استفاده می‌شود. ازن ناپایدار است و به سرعت تجزیه می‌شود. Ewell (1936) دریافت که غلظت ازن در یک اتاق ذخیره‌ی میوه‌ی سیب وجود دارد که این غلظت از 0.1 میلی لیتر در لیتر به 0.2 میلی لیتر در لیتر در نیم ساعت تجزیه می‌شود. ازن در غلظت‌های بالاتر تحریک کننده و مضر است. ازن در صنعت باغبانی به منظور حذف اتیلن و اهداف ضد میکروبی توصیه شده است.

 

فرمول ازن

 

تعدادی از محققان (Ewell 1936؛ Kessler 1936؛ Smock and Watson 1941؛ Rice et al. 1982؛ Liew and Prange 1994؛ Sarig et al. 1996) استفاده از ازن را برای کاهش پوسیدگی تولید و طولانی شدن دوره‌ی ذخیره سازی محصولات غذایی توصیه کرده‌اند. با این حال، دیگران (بیکر 1933 ؛ شومر و مک کالوچ 1948 ؛ اسپالدینگ 1968 ؛ پرز و همکاران 1999) گزارش کرده‌اند که ازن تأثیر کمی بر میزان پوسیدگی میوه و سبزیجات دارد.

ازن همچنین به عنوان یک حشره کش، به ویژه برای محصولات غذایی ذخیره شده، استفاده‌ی بالقوه دارد (Erdman 1980؛ Kiss and Law 1991). ازن نمی‌تواند تاول زدن سطحی در میوه‌ی سیب را کنترل کند، اگرچه می‌تواند رشد و نمو تاول‌ها را تا میزان زیادی کاهش دهد (Schomer and McColloch 1948).

 

ازن سازی سبزیجات

 

تیمار ازن ممکن است کیفیت میوه را تحت تأثیر قرار دهد. پرز و همکاران (1999) گزارش دادند که در پایان 3 روز ذخیره سازی سرد، مقدار ویتامین C توت فرنگی ازنیزه (0.35 میلی لیتر در لیتر 1) سه برابر مقدار ویتامین میوه‌ی شاهد بود. با کاهش 40 درصدی انتشار استرهای سبک در میوه‌های ازنیزه، اثر مخربی از ازن درمانی بر عطر توت فرنگی مشاهده شد. کوته و همکاران (1995) گزارش دادند که 0.3 یا 0.7 میلی لیتر بر لیتر ازن بر میزان اسید اسکوربیک در میوه‌ی توت فرنگی پس از 1 هفته تیمار و ذخیره سازی ازن، تأثیری نمی‌گذارد. سطح کل مواد جامد محلول به طور پیوسته در میوه‌ی ازنیزه افزایش یافته و به میزان قابل توجهی بالاتر از میزان شاهد در پایان هفته رسید.

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: Canadian Journal Of Plant Science

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش