لوگوی سردخانه

زنجیره تأمین و سپرده گذاری کالاها نزد بیمارستان ها

زنجیره تامین

 

مدیریت موجودی، فرآیندی است که نیازمند برنامه‌ ریزی، سازماندهی و آموزش می باشد. به همین دلیل است که سپرده گذاری موجودی نزد بیمارستان ها راه خوبی برای بهبود لجستیک خود آن ها، درمانگاه ها و داروخانه ها می باشد.

 

مدیریت موجودی ها در بخش بهداشت و درمان:

 

موارد زیر، اساساً وظایف اصلی مربوط به مدیریت موجودی ها در مراکز درمانی می باشد:

  • پیدا کنید که چه چیزی و چه مقدار از آن را باید بخرید.
  • تصمیم بگیرید که چه چیزی را در موجودی انبار خود نگاه می دارید.
  • محصولات آسیب دیده یا تاریخ گذشته را از موجودی انبار خود خارج کنید.
  • تقاضا برای داروها و لوازم جراحی را پوشش دهید.
  • بر استفاده ایمن از داروها نظارت داشته باشید.

 

در همین حال، برخی از چالش های در حال ظهور در حیطه مدیریت مواد بیمارستانی شامل مازاد موجودی روزانه، فقدان سیستم های مدیریت موجودی و مقررات سختگیرانه بهداشتی و درمانی می باشند. ما می ‌توانیم با این چالش ‌ها از طریق ابزار تحلیل، برنامه ‌ریزی و کنترل، مواجه شویم که همین امر می ‌تواند هزینه‌ های زنجیره تأمین را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

 

موجودی سپرده گذاری شده

 

تأمین کننده با سپرده گذاری موجودی انبار، کالاها را درون انبار یا مراکز عملیاتی انتخاب شده توسط بیمارستان، نگهداری می کند. تأمین کننده، تا زمانی که مرکز درمانی از کالاها استفاده نکند، صاحب آن کالاها می باشد.

 

هدف از سپرده گذاری موجودی ها، بهبود عملکرد زنجیره تأمین است که مزایای بسیاری دارد، از جمله:

 

  • تضمین بیشتر در دسترس بودن محصولات، که این امر به طور طبیعی موجب افزایش رضایت مشتریان می شود.
  • افزایش سرعت فرآیند تجدید موجودی
  • کاهش هزینه ها با بهینه سازی تولید و منابع انسانی
  • کاهش اثرات زیست محیطی با بهینه سازی حمل و نقل و ایجاد فضای خالی

 

سپرده گذاری موجودی ها، گزینه انتخابی خوبی برای صنعت بهداشت و درمان می باشد، زیرا کارمندان این مؤسسات، فاقد وقت کافی برای تمرکز بر خرید مواد و پرداخت هزینه برای آن ها می باشند. به لطف سپرده گذاری موجودی، مراکز بهداشتی و درمانی می توانند سرمایه نیروی کار خود را حفظ کرده و کالاهای پر تقاضا، به ویژه کالاهای یکبار مصرف را در دسترس خود داشته باشند.

 

موجودی تحت فرآیند سپرده گزاری

 

برای شروع یک فرآیند سپرده گذاری موجودی، هر دو طرف باید فن آوری هایی را که از آن ها برای تأمین استفاده می کنند، درک کرده و بر آن ها چیره باشند. فن آوری هایی از قبیل ارتباطات داده ها ـ جهت کالاها و منشأ آن ها؛  تراکنش ها ـ جهت سفارشات خرید و پرداخت ها و در نهایت رخدادها و وقایع ـ جهت نقل و انتقالات.

 

عوامل مختلفی، تصمیم ‌گیری در مورد کالاهایی که باید سپرده گذاری شوند را تعیین می‌ کنند. از یک سو، نوسان تقاضا و شرایط تحویل متفاوت، ما را وادار به تنظیم حداقل سطوح موجودی کالا می کند. از سوی دیگر، هزینه هر واحد و هزینه ذخیره سازی کالاها و نیز هزینه فضای موجود، به ترتیب، حداکثر مقدار کالاهای سپرده گذاری شده را تعیین می کنند.

 

دو راه جایگزین برای تجدید موجودی از طریق سپرده گذاری وجود دارد:

 

  • هنگامی که خریداران، مسئولیت مدیریت موجودی تحت سپرده گذاری را بر عهده دارند. در این سناریو، خریدار سفارشی به فروشنده می دهد که فروشنده تأییدیه آن سفارش را برای خریدار می فرستد.  هنگامی که سفارش برای ارسال آماده شد، تأمین کننده یک اعلامیه ارسال، صادر می کند.

 

  • هنگامی که تأمین کنندگان، مسئولیت مدیریت موجودی تحت سپرده گذاری را بر عهده دارند. در این سناریو، خریدار نیازی به سفارش دادن ندارد، در عوض؛ تأمین کننده، سفارش را بر اساس وضعیت موجودی انبار یا گزارش های انتقال مالکیت آماده می کند. در این روش، صدور اطلاعیه، عطف به قرارداد می باشد و نه عطف به سفارش خرید خریدار، زیرا که چنین چیزی اصلا صادر نشده است. با این وجود، ممکن است مواقعی پیش بیاید که خریدار، نیاز به تجدید موجودی اضافه داشته باشد؛ زمانی که این سناریو رخ داد، خریدار، نیاز به صدور یک سفارش خرید خواهد داشت.

 

فاکتور و پرداختها از طریق کالاهای استفاده شده تعیین می شوند، نه کالاهای تحویل داده شده؛ بنابراین بیمارستان ها مجبورند وضعیت موجودی خود را به طور منظم به تأمین کنندگان گزارش دهند.

 

فن آوری و سپرده گذاری موجودی

 

همگام‌ سازی داده ‌ها بین دو طرف، یک الزام تجاری است، زیرا دو طرف با فعال ‌سازی پلتفرم های خود، همیشه می‌ توانند به اطلاعاتی یکسان در مورد قیمت، شرکا، تحویل ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. برای تبادل این اطلاعات به نحوی موثر، توصیه می کنیم که علاوه بر یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)، از یک سیستم مدیریت اطلاعات محصول (PIM) نیز استفاده نمایید.

 

به جای پیش بینی موجودی انبار تنها با استفاده از سوابق تاریخی فروش، دسترسی به داده های زنجیره تأمین، باعث می شود که تأمین کنندگان، پیش بینی های دقیق تری به لطف یادگیری ماشین داشته باشند، که عواملی مانند مکان، بیماران، داده های جمعیتی، الگوهای چرخه ای و عملکرد پزشکی را از میان سایر موارد در نظر گرفته و برای پیشگیری از بروز کسری، قابلیت رؤیت لحظه ای موجودی را ایجاد می کند.

 

این اطلاعات مبتنی بر پیش بینی، اجازه می دهند تا مؤسسات، فقط کالاهای مورد نیاز خود را ذخیره کنند؛ که این امر به نوبه خود، احتمال منقضی شدن کالاها یا بروز کسری ها را کاهش می دهد.

 

برای اجرای یک فرآیند سپرده گذاری موجودی، ما باید یک شریک با تجربه ای ثابت شده در مدیریت موجودی انبار داشته باشیم که بتواند با تقاضای بالای بیماران مواجه شده و پشتیبانی فنی ارائه دهد.

 

شرکت سردخانه از اهمیت زنجیره تأمین برای صنعت بهداشت و درمان، آن هم در زمان هایی مانند زمان حال آگاه است؛ از این رو، ما آماده ارائه خدمات لجستیک تخصصی به بیمارستان ها و داروخانه ها می باشیم.

 

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

 

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش