لوگوی سردخانه

تاریخچه‌ی استفاده از ازن در ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

در سال‌های اخیر، توجه بیشتری به سلامت میوه‌ها و سبزیجات و به ویژه روش‌های مداخله برای کاهش و از بین بردن عوامل بیماری‌زای انسانی از محصولات تازه، معطوف شده است. در فن‌آوری سنتی از آب با و یا بدون ماده‌ی ضدعفونی کننده برای شستن میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده می‌شد. کلر پرکاربردترین ماده‌ی ضدعفونی کننده‌ی موجود برای محصولات تازه است اما تأثیر محدودی در از بین بردن باکتری‌های سطح میوه و سبزیجات دارد. تحقیقات و برنامه‌های تجاری تأیید کرده‌اند که ازن می‌تواند جایگزین مواد ضدعفونی کننده‌ی سنتی شود و مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد. استفاده از ازن در فرآوری مواد غذایی اخیراً در نتیجه‌ی تصویب اخیر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مبنی بر تأیید استفاده‌ی ازن به عنوان یک ماده‌ی ضد میکروبی برای تیمار، ذخیره‌سازی و فرآوری مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

 

Ozon - ضدعفونی کردن میوه با ازن

 

ازن یک ماده‌ی اکسید کننده / ضدعفونی کننده است که در حالی که با ماده‌ی آلی یا میکروارگانیسم‌ها واکنش نشان می‌دهد، به سرعت به اکسیژن دیاتومیک (O2) تجزیه می‌شود. در مورد میوه‌ها وسبزیجات، ازن برای افزایش ایمنی محصولات تازه و افزایش ماندگاری آن‌ها استفاده می‌شود. آنچه که از نتایج تحقیقات متعدد به نظر می‌رسد این است که تیمار با ازن در گسترش ماندگاری محصولات تازه و برش نخورده مانند کلم بروکلی، سیب، انگور، پرتقال، گلابی، تمشک و توت فرنگی در سردخانه با کاهش جمعیت میکروبی و اکسیداسیون اتیلن تأثیر بسزایی دارد.

 

ازن، اولین بار در سال 1840 کشف شد. این گاز از اوایل دهه‌ی 1900 میلادی به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده در تولید آب آشامیدنی در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. بیشترین میزان توسعه‌ی اولیه‌ی ازن به محدود به اروپا بود، جایی که ازن به طور گسترده‌ای در تیمارهای آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد ازن در صنایع غذایی به این دلیل است که ازن 52٪ قوی‌تر از کلر می‌باشد و اثبات شده است که نسبت به کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده، در حذف طیف وسیع‌تری از میکروارگانیسم‌ها مؤثر است.

 

Ozon - ضدعفونی کردن میوه با ازن

 

ازن، بر خلاف سایر مواد ضدعفونی کننده، هیچ پسماند شیمیایی باقی نمی‌گذارد و در اثر واکنش یا تخریب طبیعی، به اکسیژن مولکولی تخریب می‌گردد. این واقعیت که ازن نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارد هم مسئله‌ی با ارزشی است و هم تعهدی برای پزشکان محسوب می‌گردد (زیرا به دلیل نیمه عمر کوتاه، پسماندی به جای نمی‌گذارد). ازن از طریق اکسیداسیون غشاهای سلولی، میکروارگانیسم‌ها و بیشتر میکروب‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد و میکروب‌های منتقله از مواد غذایی، به این اثر اکسیداسیون حساس هستند. این امر به ویژه در تصفیه‌ی آب آشامیدنی که ازن‌سازی برای افزایش فیلتراسیون و تهیه‌ی ضد عفونی اولیه استفاده می شود، صادق است اما برای حفظ پسماند در سیستم توزیع نیاز به افزودن کلر به عنوان ضدعفونی کننده‌ی انتهایی دارد.

 

در صورت تمایل به خرید محصولات غذایی ضدعفونی شده توسط ازن و کسب اطلاعات بیشتر، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: semanticscholar.org

مترجم: مونا سلیمانی

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش