لوگوی سردخانه

کاربرد تیمار ازن در حفظ کیفیت خیار و گوجه فرنگی در شرایط سردخانه

در این مقاله اثر دمای ذخیره سازی و تیمار ازن بر کیفیت پس از برداشت و آسیب سرمازدگی خیار و گوجه فرنگی بررسی شد. خیار و گوجه فرنگی همراه یا بدون تیمار گاز ازن در دمای 20 و 14 درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت 16 روز ذخیره شدند. استحکام، رنگ، کاهش وزن، شاخص DA و درصد پوسیدگی نمونه‌ها در طول دوره‌ی ذخیره سازی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ترکیب تیمار ازن و سردخانه می‌تواند کیفیت این محصولات باغی را حفظ کرده و میزان پوسیدگی را کاهش دهد. علاوه بر این، این ترکیب باعث ممانعت از کاهش وزن نمونه‌ها در هنگام ذخیره سازی نیز می‌شود.

 

تیمار سبزیجات با ازن

 

علاوه بر این، تیمار با ازن باعث حفظ رنگ سبز پوست خیار شد. در هنگام نگهداری در دمای 14 درجه‌ی سانتی‌گراد هیچ نشانه‌ای از آسیب یخ زدگی در خیار مشاهده نگردید. کالاهای ذخیره شده با غلظت تقریباً ppm 0.1 ازن گاز گازی در دمای 14 درجه‌ی سانتی‌گراد، استحکام خود را در مقایسه با سایر تیمارها تا پایان آزمایش حفظ کردند. این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از تیمار ازن گازی در محفظه‌ی ذخیره سازی که سبزیجات تولید کننده‌ی اتیلن و حساس به اتیلن در آن ذخیره شده‌اند، روشی کارامد به شمار می‌رود.

 

مخازن ازن

 

کار ارائه شده نشان داد که تیمار با گاز ازن در حین نگهداری در سردخانه می‌تواند کیفیت خیار و گوجه فرنگی را حفظ کند. استفاده از ازن از با غلظت 0.1 ppm، استحکام خود را حفظ کرده و باعث کاهش از دست دادن وزن سبزیجات در مدت زمان نگهداری شد. علاوه بر این، ازن باعث زرد شدن خیار در طول 16 روز ذخیره سازی در دمای 14 درجه‌ی سانتی‌گراد شد. علاوه بر این، درصد پوسیدگی سبزیجات نیز هنگامی که در حضور ازن گازی ذخیره می‌شوند، کاهش می‌یابد. نتایج این مطالعه نشان داد که ازن گازی در تیمار پس از برداشت، به ویژه در زنجیره‌ی توزیع، هنگامی که محصولات باغی حساس به اتیلن همراه با کالاهای تولید کننده‌ی اتیلن ذخیره می‌شود ، کاربرد بالقوه‌ای در مدت و کیفیت نگهداری این محصولات دارد.

مطالعات بیشتر در مورد بهینه سازی شرایط ذخیره سازی محصولات در زنجیره‌ی خرده فروشی باید انجام شود.

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: Canadian Journal Of Plant Science

مترجم: مونا سلیمانی

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش