لوگوی سردخانه

تأثیر ازن بر حفظ کیفیت میوه و سبزیجات در سردخانه (قسمت دوم)

ازن سازی هوا در یک اتاق سردخانه می‌تواند سطح اتیلن موجود در هوا را تا حدودی کاهش دهد. لی و همکاران در سال 1989 دریافتند که تولید1-آمینوسیکلوپروپان 1-کربوکسیلیک اسید (ACC) در گوجه فرنگی‌های ذخیره شده، در حضور ازن و یون‌های منفی کاهش می‌یابد. مشخص نیست که آیا کاهش اتیلن در انبارها ناشی از کاهش تولید پیش ماده‌ی اتیلن یعنی ACC بوده یا اینکه این مسئله به دلیل اکسیداسیون اتیلن اتمسفر است. عدم تفاوت در غلظت‌های اتیلن داخلی یا کیفیت میوه‌های حاصل از تیمار سیب با ازن نشان می‌دهد که اکسید شدن اتیلن بیش از کاهش تولید اتیلن است.

 

فرمول ازن

 

ژنراتورهای ازن ممکن است بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که محصولات تولید شده در حضور اتیلن (به عنوان مثال سیب و گلابی) و میوه‌ها و سبزیجات حساس به اتیلن (به عنوان مثال، کلم بروکلی) در همان اتاق ذخیره شوند. ممکن است کیفیت سیب و گلابی تغییری نکند زیرا این محصولات خودشان اتیلن تولید می‌کنند و بنابراین سطح بالاتری از اتیلن درون میوه دارند. با این حال، کیفیت محصولات حساس به اتیلن ممکن است بهبود یابد.این احتمال وجود دارد که اثرات ضد میکروبی مشاهده شده (در درجه‌ی اول روی خیارها) نتیجه‌ی مقاومت میکروبی گیاه توسط تیمار ازن باشد تا تأثیر مستقیم ازن بر روی پاتوژن گیاه.

 

 

محققان دیگر (Liew and Prange 1994؛ Bradford and Suslow 2000) اظهار داشته اند كه غلظت‌های به طور معنی‌داری بالاتر از 0.04 تا 0.4 میلی لیتر بر لیتر ازن مورد استفاده در این آزمایشات برای اثرات ضد قارچی (قارچ کشی) مورد نیاز است.

 

دستگاه ازن

 

سمیت شیمیایی محصولات حساس به ازن نگران کننده است. هر سه نوع از محصولات گیاهی آزمایش شده به دلیل تیمار با ازن اثرات نامطلوبی از خود نشان دادند، اگرچه برای دو مورد از این محصولات اثرات جزئی و کیفیت کلی بهتر از تیمار شاهد بود. محققان دیگر نیز سمیت گیاهی را برای قارچ و کلم بروکلی آگاریکوس بررسی کرده‌اند (بردفورد و ساسلو 2000). در حالی که برخی از میوه و سبزیجات ممکن است به ازن حساس باشند، سیب و گلابی می‌توانند غلظت 0.4 میلی لیتر بر لیتر ازن را به مدت 107 روز در هوا تحمل کنند بدون اینکه علائم آسیب ازن را از خود نشان دهند.

 

ازن سازی میوه و سبزیجات

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: Canadian Journal Of Plant Science

مترجم: مونا سلیمانی

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش