لوگوی سردخانه

اثرات تیمار متناوب ازن بر کیفیت پس از برداشت و ماندگاری انار (بخش اول)

تیمار انار با ازن

 

انار (Punica granatun L.)، که در آب و هوای استوایی و نیمه گرمسیری رشد می‌کند، یکی از قدیمی ترین میوه‌های خوراکی است که از ترکیه نشأت گرفته است (Koyuncu et al. 2019). کشت انار برای هزاران سال در خاورمیانه، آسیای جنوبی، آناتولی و برخی از کشورهای مدیترانه‌ای ادامه داشته است (Selcuk and Erkan 2015). در سال‌های اخیر، میوه‌ی انار به دلیل ویژگی‌های غذایی و دارویی از محبوبیت فزاینده‌ای برخوردار است (بارمن ، آسری و پال 2011). تحقیقات مربوط به محصولات کاربردی به دلیل افزایش آگاهی در مورد غذاهای مفید و سالم در جهان افزایش یافته است. انار، حاوی مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین C، به عنوان یک ماده‌ی غذایی مفید در نظر گرفته می شود. (کویونکو و دیگران. 2019 ؛ وارسته و همکاران 2012). امروزه تولید انار ترکیه به میزان 560،000 تن (TUIK 2020) است و به دلیل ارزش اقتصادی آن توجه فزاینده‌ای را نشان می دهد.

 

تیمار انار با ازن

 

در تحقیقی اثرات تیمار ازن متناوب بر کیفیت ذخیره سازی و عمر انار بررسی شد. میوههایی که در ابتدا به مدت 30 دقیقه در معرض ازن گازی با غلظت ppm 0/5 قرار گرفتند، در فواصل یک ماه در سردخانه نگهداری شدند. گروه کنترل در شرایط مشابه فقط در معرض هوا قرار گرفتند. میوه‌های بسته بندی شده در دمای 6 درجه‌ی سانتی گراد و رطوبت نسبی 85 تا 95 درصد به مدت 4 ماه نگهداری شدند. تیمار ازن با سرکوب فعالیت‌های متابولیکی انارها، میزان تنفس را متوقف کرده و خسارات کیفیت ناشی از حساس بودن میوه را به تعویق می‌اندازد. تیمار با ازن باعث حفظ رنگ پوست و تأخیر در کاهش اسیدیته‌ی قابل تیتراسیون در مقایسه با تیمار شاهد شد. برخلاف انتظار، قرار گرفتن در معرض ازن باعث کاهش وزن بعد از ماه دوم ذخیره سازی شد.

 

تیمار انار با ازن

 

مصرف کنندگان به تدریج در مورد پسماندهای شیمیایی مواد غذایی خود نگران می‌شوند، زیرا آنها بر سلامت انسان و محیط زیست تأثیر می‌گذارند. از طرف دیگر، برخی از ضدعفونی کننده‌ها مانند هیپوکلریت سدیم و پراکسید هیدروژن که به طور گسترده‌ای در ضدعفونی میوه و سبزیجات در مرحله‌ی پس از برداشت استفاده می‌شود، برای سلامت انسان و محیط زیست تهدیدکننده بوده‌اند (Horvitz and Cantalejo 2014). بنابراین، برخی از تحقیقات بر روی عوامل جایگزین، مواد ایمنی و روش‌های افزایش عمر پس از برداشت محصولات باغی متمرکز شده‌اند (Horvitz and Cantalejo 2014؛ Karaca and Velioglu 2007). برای جلوگیری از این اثرات مضر ناشی از آفت کش‌ها و ضد عفونی کننده‌های حاوی کلر، تیمارهای سازگار با محیط زیست مانند نور ماوراء بنفش، ازن و سایر محصولات جایگزین برای مواد شیمیایی باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: www.tandfonline.com

مترجم: مونا سلیمانی

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش