لوگوی سردخانه

اثرات تیمار ازن متناوب بر کیفیت پس از برداشت و ماندگاری انار (بخش دوم)

ازن، که در سال 2001 به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده مورد تأیید قرار گرفت، توجه بسیاری از دانشمندان و افرادی که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند را به خود جلب کرده است (Karaca and Velioglu 2014). ازن، که به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می‌شود، یک ترکیب غیر سمی و ضد میکروبی قوی است (Whangchai ، Saengnil و Uthaibutra 2006) و می‌توان زمانی که دوز مناسب و مدت زمان تیمار با ازن تعیین شد، با خیال راحت روی میوه‌ها و سبزیجات به صورت گاز یا محلول در آب استفاده کرد (Kuşçu و Pazır 2004). در مطالعات قبلی، این آزمایش برای تیمارهای پس از برداشت میوه و سبزیجات آزمایش شده است و مشخص شده است که تأثیر مثبتی بر ماندگاری و کیفیت ذخیره سازی دارد (Beuchat 1998 ،Bolel ، Koyuncu و Erbaş 2019a ؛ دی سوزا و دیگران 2018؛ Dilmaçünal و همکاران 2014؛ لو و همکاران 2019؛ پالو و همکاران 2002). علاوه بر این، تیمارهای ازن پس از برداشت با افزایش ترکیبات آنتی اکسیدانی (2007 ،Artes-Hernandez ، Artes و Tomas-Barberan 2003) ، مقاومت میوه را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهند، اسپورهای بیماری زا را از بین می‌برند (Smilanick ، Crisosto و Mlikota 1999) ، و جمعیت میکروبی محصولات را کاهش می‌دهند (Whangchai ، Saengnil و Uthaibutra 2006 ؛ ژانگ و همکاران 2005).

 

تیمار انار با ازن

 

میوه‌ی انار در معرض پوسیدگی ناشی ازBotrytis cinerea ،Penicillum spp. ، Aspergillus niger و Alternaria spp در مراحل پس از برداشت قرار دارد (D’Aquino و همکاران ، 2010 ؛ Selcuk و Erkan 2014). عمر انار پس از برداشت با پوسیدگی قارچ محدود می‌شود (Selcuk and Erkan 2015). بنابراین، استفاده از گاز ازن که در برابر انواع مختلف قارچ‌ها موثر است، در هنگام ذخیره سازی میوه‌ی انار در سرما بسیار مهم است. ازن که توانایی تأمین برخی معیارها از جمله توانایی مؤثر در غیرفعال سازی عوامل بیماری زای شایع، از بین بردن باقیمانده‌ی سموم دفع آفات، کاهش افت کیفیت در محصول و سازگار شدن با فرآیندهای غذایی را دارد (Ikeura، Kobayashi، and Tamaki 2011؛ Karaca and Velioglu 2007)، می‌تواند به عنوان ابزاری امیدوار کننده برای صنعت فرآوری انار باشد.

 

سردخانه

 

استفاده از ازن پس از برداشت به عنوان یک دوز منفرد بالا یا دوز کم مداوم در میوه‌ها و سبزیجات تازه در طول ذخیره سازی و ماندگاری سرما بررسی شده است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اثرات تیمارهای متناوب ازن بر فیزیولوژی میوه پس از برداشت محصول شناخته شده است. در حقیقت، تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ مطالعه‌ی دقیقی در مورد اثر استفاده‌ی متناوب ازن بر فیزیولوژی انار پس از برداشت وجود ندارد. تیمار متناوب یا مداوم ازن در کاهش بار میکروبی در مقایسه با یکبار مصرف قبل از ذخیره سازی، به دلیل اثربخشی تخلیه‌ی ازن با افزایش زمان ذخیره سازی کارآمدتر بود (الکسپولوس و همکاران 2013 ؛ گلواچز ، کولگان و ریز 2015a). از طرف دیگر ، کایولا و همکاران (2009) گزارش داد که تیمار مداوم با ازن میزان اسیدیته را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، که نشان دهنده‌ی کیفیت انگور در مقایسه با کاربرد متناوب تیمار ازن است. همانطور که از این یافته‌ها قابل درک است، تأثیر تیمار متناوب ازن بر کیفیت محصولات باغی در طول ذخیره سازی نیاز به مطالعه‌ی بیشتر دارد.

 

تیمار انار با ازن

 

هدف از مطالعه‌ی حاضر تعیین اثرات متناوب استفاده از ازن بر تغییرات کیفیت میوه‌ی انار در مدت زمان نگهداری در سرما است. بر خلاف مطالعات قبلی که در محصولات مختلف باغبانی انجام شده، تیمار ازن باعث کاهش وزن انارها در حین نگهداری شد. تیمار متناوب ازن با کند کردن روند تخریب رنگدانه‌ها، تغییر رنگ پوست میوه را به تأخیر انداخت. میزان تنفس، نشان دهنده‌ی فعالیت متابولیکی میوه‌ی پس از برداشت، به طور قابل توجهی توسط ازن در کل ذخیره سازی سرد متوقف شد. اگرچه تفاوت معنی داری بین تیمار و گروه کنترل وجود نداشت، تیمار ازن، کیفیت حسی و اسیدیته‌ی میوه را حفظ کرد. در پایان 4 ماه، میزان پوسیدگی در انار تیمار شده با ازن (67/6 درصد) در مقایسه با میوه‌ی شاهد (11/13 درصد) کمتر بود.

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: www.tandfonline.com

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش