لوگوی سردخانه

نکاتی مفید برای بهینه سازی مراکز توزیع

Optimization - بهینه سازی مراکز توزیع

 

بیشینه کردن کارایی یک مرکز توزیع، نیازمند تحلیل مداوم و برنامه ریزی استراتژیک می باشد؛ از این رو، این امر ضروری است که در نظر داشته باشیم که آیا طرح و چیدمان به عملیات و بهره وری کمک می کند یا خیر.

 

چه موقع، زمان مناسب برای فکر کردن در مورد بهینه ‌سازی یک مرکز توزیع می باشد؟

 

یکی از دلایلی که برای اجرای بهینه سازی مرکز توزیع باید در نظر بگیریم این است که آن مرکز از ۸۵ درصد ظرفیت ذخیره سازی خود فراتر رفته باشد. این ها نیز دلایل ممکن دیگر می باشند:

  • در حال تغییر بودن محیط شرکت.
  • نمایان شدن پیوسته ناکارآمدی ها.
  • استفاده افراطی و اضافه از منابع.

 

بهینه سازی یک مرکز توزیع، دارای مزایای متعددی از قبیل بیشینه کردن فضا، کاهش تعداد نقاط ضعف در سرتاسر زنجیره تأمین، انعطاف پذیری در برابر تغییرات مداوم و تقویت سازماندهی کالاها می باشد.

 

اجرای یک بهینه سازی می تواند به شرکت ها در تأمین برخی عوامل کمک کند، به عنوان مثال:

 

  • تنظیم فرآیند های جدید، بدون ایجاد تغییر در عملیات های روزانه
  • کاستن از تعداد وقفه های ناشی از کمبود ظرفیت یا محدودیت ها
  • دقت در برداشت، علی رغم معرفی محصولات جدید
  • کارایی فضا حتی در هنگام تعویض کالاهای کم گردش
  • نظارت هایی برای برآوردن شاخص های کلیدی عملکرد موجودی انبار(KPIها)

 

بهینه ‌سازی یک مرکز توزیع، با چیدمان آن آغاز ‌شده و به جلو می رود تا فرآیند ها، سیستم ‌ها و منابع لازم و همچنین شاخص‌ های کلیدی عملکرد مربوط به کارایی، کیفیت و سرعت را در بر گیرد.

 

مراحل بهینه‌ سازی یک مرکز توزیع

 

بهینه سازی یک مرکز توزیع، عمدتا به بار ها، تاریخچه فروش ها، داده های رشد، پیش بینی ها و توسعه های تجاری بستگی دارد؛ از این رو، توصیه ما این است که این برنامه در سه مرحله اجرا شود:

 

 

1. برنامه ریزی

 

شامل استفاده از داده ‌های تاریخی شرکت و به ‌کارگیری آن ‌ها در چندین شاخص کلیدی عملکرد از قبیل کل فضای انبارداری؛ ظرفیت نصب تجهیزات؛ الگوهای عبور و مرور؛ هزینه های نیروی کار؛ و کارایی مورد انتظار در هر بخش می باشد.

 

این شاخص ها مشخص می کنند که آیا راه حل ما درست می باشد یا نیاز به اصلاحات دارد. حمل بار، مرجوعی ها، انبارداری کوتاه مدت و بلند مدت، برچسب زدن، برداشت و سایر عوامل باید در نظر گرفته شوند.

 

2. چیدمان(طرح بندی)

 

در مرحله برنامه ریزی، چندین پیشنهاد چیدمان قابل اجرا ارائه می شود. ما باید به جزئیات کوچک توجه کنیم. با وجود اینکه تولید این مدل‌ ها نیازمند تحلیل تعداد زیادی از داده ‌های عملیاتی می باشد، لیکن ما باید در این مرحله، متغیرهایی را که نمی ‌توانند به صورت لحظه ای اندازه ‌گیری شوند، مانند گسترش و توسعه ‌های آتی، محصولات یا تجهیزات جدید و به ‌روز رسانی های فناوری را در نظر بگیریم؛ به عبارت دیگر، ما نه تنها باید داده های تاریخی را مورد کاوش قرار دهیم، بلکه باید پیش بینی های میان مدت و بلند مدت را نیز تحلیل کنیم.

 

3. پیاده سازی

 

پس از تهیه نقشه های دقیق، باید آن ها را عملی کنیم. این مرحله شامل شروع پروژه با در نظر گرفتن اجزای سازه، مناطقی برای تجهیزات ثابت و خطوط عابر پیاده و خودرو می باشد. افزون بر این، باید ببینیم که آیا می‌ خواهیم از ERP(برنامه ریزی منابع شرکت)، اتوماسیون یا هر تکنولوژی دیگری استفاده کنیم یا خیر.

 

برای بهینه ‌سازی امکانات به صورت کارآ، باید قبل از نهایی کردن پروژه، برنامه ‌ای آموزشی تهیه کنیم. آموزش باید تمامی طرف های درگیر شامل باربران، برداشت کنندگان، مدیران منطقه، کارکنان تعمیر و نگهداری و غیره را هدف قرار دهد.

 

پس از فرآیند بهینه سازی، ما باید یک بار دیگر شاخص های کلیدی عملکرد را بررسی کرده و مطمئن شویم که چیدمان جدید، مؤثر می باشد.

 

نکات مفید برای بهبود بهره وری یک مرکز توزیع

 

  • نظارت بر موجودی انبار با استفاده از روش چرخه شمارش؛ به عبارت دیگر، یک برنامه زمانی برای شمارش موجودی بخش هایی خاص در طول سال ایجاد کنید تا نیازی به پیگیری یکباره تمام محصولات نباشد.
  • جمع آوری هر چه بیشتر داده ها (مربوط به انتقالات، تناوب، مشخصات) به جهت اجرای استراتژی های کارآمد توزیعی و عملیاتی، بدون نیاز به ایجاد وقفه در انجام وظایف کارکنان.
  • فضا را به حداکثر برسانید و مطمئن شوید که تجهیزات، قفسه ها، ابزارها، کارگاه ها و تولیدات، قابل دسترس می باشند. برای این منظور، باید چیدمان کارخانه را مرتبا ارزیابی کنید.
  • تولیدات را به طور صحیح برچسب بزنید تا به کارکنان کمک شود که در حین تلاش برای یافتن آن ها، از اتلاف وقت خودداری کنند. نصب پوسترها و برچسب ها در سالن ها نیز می تواند مفید باشد.
  • تولیدات را سازماندهی کنید و سرعت گردش آن ها را بررسی کنید. آن هایی که گردش سریع تری دارند باید در نزدیکی محل برداشت، نگهداری شوند تا موجب اتلاف وقت نشوند.
  • برای جلوگیری از تصادفات و کند شدن روند کار، فضا را تمیز نگاه دارید.
  • تیم توزیع را در مباحثی مانند عملیات، فناوری و ایمنی آموزش دهید.
  • متد ها و سازماندهی را به صورت دوره ای و بر اساس آخرین تکنولوژی صنعت و نیازهای بازار، مجددا ارزیابی کنید.

 

برای دستیابی به بهترین شکل بهینه سازی مرکز توزیع، باید با مشتریان، تأمین کنندگان و شرکا ـ از جمله شرکت های لجستیک ـ کار کنیم تا بتوانیم نیازهای آن ها را بهتر درک کنیم.

 

شرکت سردخانه به مشتریان، در مورد چگونگی مدیریت بارهای خود و چگونگی چیدمان مراکز توزیع آن ها مشاوره می دهد، تا بتوانند از تعداد معضلات پیش روی خود در سرتاسر زنجیره تأمین بکاهند.

 

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش