لوگوی سردخانه

واردات و صادرات در عصر کووید19

Import & Export Covid-19

تا زمانی که به پاسخ هایی در مورد میزان زیان های مالی و اینکه این بیماری همه گیر، چه مدت دوام خواهد داشت، نرسیم؛ نمی توانیم تأثیرکووید19 را بر اقتصاد جهانی و تجارت بین المللی، به طور کامل اندازه گیری کنیم.

 

اگرچه ما از ابتدا انتظار داشتیم که این بیماری همه گیر، بر زنجیره های تأمین، تأثیری کوتاه مدت داشته باشد؛ لیکن اکنون دریافته ایم که یک دوره رکودی طولانی مدت در اقتصاد، منجر به مشکلات جدی تری برای زنجیره های تأمین در میان مدت و بلند مدت در آسیا و سایر مناطق خواهد شد.

 

این وقفه ها در زنجیره های تأمین، هم اکنون در عرصه هایی غیر از بهداشت و درمان و دارو هم شروع به ظهور کرده اند و انتظار می رود که این وقفه ها همزمان با احساس شدن اثرات این بیماری همه گیر توسط تعداد فزاینده ای از کشورها، ادامه یابند.

 

 

مشکلات تجاری و مالی، به واسطه ویروس کرونا افزایش یافته است

 

تا به اینجا، ما می ‌توانیم به چهار معضل مالی برآمده از بلاتکلیفی، نوسانات و فرار سرمایه، که با همه‌ گیری ویروس کرونا تشدید شده اند، اشاره کنیم:

 

  • سقوط بازار سهام
  • کاهش بهای ارز
  • کاهش قیمت نفت
  • پایین آمدن ارزش طلا
  • تضعیف تجارت و تولید بین المللی

 

این تضعیف تجارت درسطح جهانی، عمدتا نتیجه این عوامل می باشد:

 

  1. کاهش میزان تجارت بین صادرکنندگان و واردکنندگان.
  2. افول اقتصاد، که به طور کلی موجب کاهش در تقاضای کالاها می شود.
  3. معضلات مربوط به زنجیره تأمین، که از تولیدکنندگان زنجیره میانی تا تولیدکنندگان کالاهای نهایی را در بر می گیرد.

 

به گفته فابریزیو اپرتی و ماریچیو مسکیتا موریرا، از بانک توسعه اینترامریکن، این ‌موارد، برخی از ابتکارات مالی برای مقابله با مشکلات تجاری ایجاد شده توسط ویروس کرونا می باشند:

 

  • به حمایت از تجارت آزاد ادامه دهید، زیرا آن ها بر این باورند که اگر دولت ها جهانی شدن را مسئول بحران کنونی بدانند، این امر گامی به عقب خواهد بود.
  • هماهنگی و اتحاد میان کشورها برای ادامه سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهید.
  • محدودیت های صادرات منابع و تجهیزات پزشکی و دارویی را کاهش دهید (امری که عمدتا در اروپا و آسیا دیده می شود)، زیرا با وجود اینکه این کار در کوتاه مدت، موجب افزایش عرضه داخلی می شود، در میان مدت و بلند مدت باعث بروز نا اطمینانی خواهد بود.
  • تعرفه ها و موانع غیر تعرفه ای برای تجهیزات، ملزومات و ضد عفونی کننده ها را از بین ببرید، چرا که این امر به کاهش هزینه این تولیدات ضروری کمک می کند.
  • ارتقای موافقت نامه های تجاری منطقه ای با مشارکت بخش های مختلف، به منظور تسهیل هماهنگی در اجرای تدابیر پیشگیرانه و کاهشی برای مقابله با بیماری های همه گیر.
  • رویه های ارسال کالاهای حیاتی را ساده کنید.
  • از محافظت شدید بخش کشاورزی خودداری کنید تا از بروز یک در هم شکستگی در زنجیره های تأمین مواد غذایی داخلی جلوگیری شود.
  • برای شناسایی فرصت ها و ایجاد پیوندهای تجاری، با کارگزاران صادراتی همکاری کنید.

 

 

وضعیت در نمونه هایی از کشورهای توسعه یافته

 

چین:

 

  • هیچ استثنای تعرفه ای برای واردات تجهیزات پزشکی وجود ندارد، اما تعرفه های موقتی برای منابع اهدایی و کالاهایی که توسط ادارات دولتی خریداری شده بود، وجود دارد.

 

ایالات متحده:

 

  • اداره گمرک و حفاظت مرزی اعلام کرد که در صورت نیاز، روزهایی اضافی را جهت پرداخت تعرفه ها، مالیات ها و عوارض تصویب خواهد کرد.
  • از آنجایی که درخواست ها برای تصمیمات و درخواست های الزام آور شامل نمونه های فیزیکی ممکن است زمان بر باشد، این اداره، پیشنهاد استفاده از سیستمی الکترونیکی برای ارائه مدارک به صورت آنلاین را داده است.
  • کمیته تجارت بین الملل به مردم اجازه می دهد تا درخواست های خود را از طریق سیستم اطلاعات اسناد الکترونیکی، ارائه کنند.

 

اتحادیه اروپا:

 

  • صادرات تجهیزات مراقبت های پزشکی به خارج از اتحادیه اروپا ممنوع می باشد، مگر این که صادرکننده مجوز این کار را اخذ کند.

 

 

وضعیت توافقنامه های بین المللی

 

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا: این دو به زودی گفت و گو های خود، در زمینه تجاری را آغاز خواهند کرد؛ با این وجود، هنوز باید زمان دقیق این گفت و گوها را تعیین کنند.

 

ایالات متحده آمریکا و چین: این دو نتوانستند راهی برای پیشرفت در مذاکرات فاز اول موافقت نامه تجاری خود بیابند؛ و هنوز مشخص نیست که عامل این امر، ظهور این همه گیری بوده و یا عدم تمایل طرفین به پرداختن به این موضوع می باشد.

 

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا: شواهدی مبنی بر گفت و گوی این دو در مورد توافقی دوجانبه وجود ندارد و تا زمانی که هیأت داوری سازمان تجارت جهانی، حکم خود را در مورد تعرفه هایی که اتحادیه اروپا می تواند بر واردات از ایالات متحده اعمال کند، صادر نکند، چنین توافقی وجود نخواهد داشت.

 

بریتانیا و اتحادیه اروپا: دور دوم مذاکرات بر سر برگزیت که قرار بود در مارس ۲۰۲۰ برگزار شود، لغو گردید. تاریخی نیز برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است.

 

آمریکا، کانادا و مکزیک: تاریخ اول ژوئیه، اولین تاریخ ممکن برای اجرای موافقت نامه بین این کشورها می باشد.

 

 

مکزیک و آمریکای لاتین

 

کووید19 اکثر صنایع مکزیک، بویژه صنایع خودرو سازی، الکترونیک، هوا فضا، لوازم خانگی و صنایع فولاد را از آنجا که به واردات کالا جهت مونتاژ یا تبدیل آن ها و صادراتشان به عنوان کالاهای نهایی نیاز دارند، تحت تأثیر قرار داده است.

 

با وجود اینکه اعلام شده بود که بنادر اقیانوس آرام و مانزانیلو بسته می شوند، اما واقعیت این است که تاکنون هیچ یک از گمرکات مکزیک در بنادر، درهای خود را به روی واردات از آسیا نبسته اند. با این وجود، پیچیده تر شدن عملیات لجستیک و بروز تأخیر ها در این دوران، به یک حقیقت بدل شده است.

 

ما توصیه می کنیم که برای واردات کالا، به یک مسیر واحد اتکا نکنید، زیرا حمل و نقل محموله ها از طریق دریا به شدت آسیب دیده است.

 

در این حین، مکزیک سفر (تجاری) بین المللی غیر ضروری به ایالات متحده و برعکس را ممنوع اعلام کرد. حتی اگر این محدودیت بر تجارت کالاها تأثیری نگذارد، به نظر می رسد که تأثیری مستقیم بر حجم سفرها و صادرات خدمات حرفه ای و نیز تأثیری جانبی بر حمل و نقل داشته باشد؛ چرا که هواپیماهای مسافربری به طور معمول حامل مقادیر زیادی بار می باشند.

 

این همه گیری جهانی می تواند موجب وارد آمدن خسارت های شدیدی به تجارت بین المللی شود؛ بنابراین دولت ها باید تدابیر مناسبی را برای کاهش تأثیر آن بر اقتصاد و جوامع خود به کار گیرند.

 

مؤسسات مختلفی به شرکت ها توصیه کرده اند که کنترل حمل و نقل خود را با استفاده از شرکت های لجستیک به دست بگیرند، مسئولیت را از دوش تأمین کنندگان خود برداشته و بهترین مسیرهای ممکن را بیابند.

 

شرکت سردخانه، مشکلات مالی و سیاسی ناشی از این بیماری همه گیر را درک کرده و از این رو می تواند به مسائل حقوقی و بین المللی که شرکت ها با آن روبرو هستند بپردازد.

 

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش