لوگوی سردخانه

سردخانه فریونی

سردخانه فریونی

 

در فرایند خنک سازی،  سیستم های خنک کننده احتیاج به سیال مبرد برای انتقال گرما و حرارت داخل سالن ها به محیط خارج می باشند . به طور کلی انتخاب و تعیین نوع این که  سیال مبرد بسته به عوامل گوناگونی نظیر ابعاد و نوع کاربری سردخانه، شرایط نگهداری و ... می‌باشد . از این میان گازهای فریونی و آمونیاک از پر کاربرد ترین این سیال ها می‌باشد، که امروزه در دنیا و  همچنین کشور مورد استفاده قرار می گیرند. تمام گازهای فریونی هیدروکربن های هالوژنی هستند. هالوژن ها شامل مولکولهای کلر و فلوئور هستند. که در سالهای اخیر برای سازگاری هرچه بیشتر با محیط زیست ، تغییراتی در فرمولاسیون آنها اعمال شده است که این امر موجب تفاوت های در ساختار و خواص مبردهای فریونی گشته اند.

گاز های قدیمی دارای  مولکول های کربن و هالوژن بودند و با CFC ها نشان داده می شدند که دارای ترکیبات کلر، فلوئور و کربن بودند که موجب ایجاد  اثر گلخانه ای در کره زمین می شدند و هچنین خواصی نظیر توانایی حل شدن بالا در روغن های معدنی داشتند ، دافع رطوبت بودند .اما با تحقیقات عالمی گسترده و اضافه نمودن عنصر هیدروژن و حذف کامل کلر و فلوئور گازهای هیدرو کربن (R134)HC بدست آمد که بر خلاف نمونه های پیشین کاملا سازگار بامحیط زیست بوده و همچنین خواصی نظیر حل پذیری در روغن های معدنی و دافع رطوبت بودن را حفظ کرده اند ، اما از سوی دیگر گاز های هیدروکربن دارای قابلیت اشتعال زایی می باشند .

مزایای سردخانه فریونی:

با توجه به توضیحات قسمت قبل در مورد ماهیت گازهای فریونی در قسمت مزایا و معایب استفاده از این مبردها را بر‌می‌شماریم . اصلی ترین برتری مبردهای فریونی غیر سمی بودن و سازگاری آنها با محیط زیست می‌باشد که این مهم موجب قوانین ایمنی آسان تر در زمان نگهداری و همچنین در زمان ساخت سردخانه های فریونی می شود. البته استفاده از این نوع مبرد معایبی نظیر هزینه بالای خرید و عدم داشتن بو که موجب اطلاع دیر هنگام از نشتی سیال های مبرد سیستم گرماگیری سردخانه می‌شود. به صورت کلی با توجه به توضیحات بالا استفاده از مبرد های فریونی در سردخانه های کوچک و متوسط از نظر علم و اقتصادی توصیه می‌شود.

از سوی دیگر سیستم های آمونیاکی با توجه به قیمت پایین تر آمونیاک(نزدیک به یک هفتم گازR134 ) و هچنین دارا بودن بالاترین اثر تبرید در بین مبردها که موجب افزایش ضریب عملکرد تا 10% می‌گردد . سیستم های آمونیاکی برای سردخانه های بزرگ صرفه اقتصادی بیشتری داشته همچنین  و قدرت عملکردی مناسب تر نیز برخوردار می‌باشد. ننظر به توضیحات بالا سیستم های خنک سازی آمونیاکی بیشتر برای سردخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند .

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش