لوگوی سردخانه

زنجیره سرد - چالشی برای زنجیره تأمین

زنجیره سرد- Cold Chain

لجستیک سرد برای محصولات خاص، مانند واکسن ها و دیگر داروها تضمین کننده­ی دمای مناسبِ ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع است تا اطمینان از سلامت و کیفیتشان تامین شود.

هدفِ لجستیکِ زنجیره­­ی تامینِ سنتی، این است که همه­ی وظایف را به یک وظیفه کاهش دهد. ولی ما با افزودن زنجیره سرد، مدیریت آن را پیچیده می کنیم.

به دلیل حساسیت دمایی محصولاتی که حمل می کنیم، باید یک زنجیره سرد در سراسر زنجیره تأمین، از لحظه ای که ارسال کننده سفارش را می فرستد تا زمان رسیدن سفارش به مقصد تعیین شده توسط مشتری یا کاربر نهایی، وجود داشته باشد.

 

زنجیره های سرد به دلیل پیچیدگی هایشان، سرمایه گذاری بیشتری را در زیرساخت ها، فناوری و تخصص می طلبند.
این به معنی داشتن کامیون، انبار و کانتینرهای متناسب با شرایط آب و هوایی است؛ به همراه واحدهای پشتیبان برای اطمینان از تأمین انرژی مداوم مورد نیاز برای تبرید و همچنین سیستم های کنترل دمایی مورد نیاز است که تغییراتی که ممکن است محموله را هر لحظهً در معرض خطر قرار دهد به صورت گزارش ارائه کند.

 

زنجیره های سرد به رانندگان و انبارداران آموزش دیده برای حفظ آمادگی و ارائه راه حلهای فوری در صورت تغییرات دما نیاز دارند ، و همچنین به افرادی با دانش کافی از برنامه ها و رویه ها برای پردازش هماهنگ و به موقعِ اسناد محموله در هنگام عبور از انبارها یا گمرکات.

 

لجستیک سرد- Cold Logistic

 

اهمیت لجستیک سرد

 

زنجیره های سرد برای حمل کالاهای فاسدشدنی، ضروری هستند. هدف زنجیره های سرد، افزایش عمر محصولات و حفظ خواص آنها است. اگرچه ، این زنجیره ها در مدیریت محصولات دارویی بسیار حساس به گرما و سرما که اثرشان می تواند با تغییر ناگهانی دما به خطر بیافتد، اهمیت مضاعفی دارند.

ساختار زنجیره سرد ممکن است یکی یا هردو شکل زیر را داشته باشد:

  • زنجیره سرد فعال: از یخچال ها یا فریزرهای تراکمی یا جذبی استفاده می کند تا سرما تولید کند.
  • زنجیره سرد منفعل: شامل سیستم ها یا کانتینرهای حمل و نقل برای حفظ دما است.

 

بسته به نوعشان، زنجیره های سرد توسط این عناصر ساخته می شوند:

  • سردخانه های واقع در مناطق تولیدی
  • وسایل نقلیه یخچالی
  • سردخانه های همه منظوره
  • سردخانه های تجاری
  • سردخانه های کالاهای مصرفی
  • وسایل نقلیه یخچالی شهری
  • تالارها و واحدهای سردخانه خصوصی و عمومی (برای خرده فروشان و عمده فروشان)

 

هنگام نصب این واحدهای خنک کننده ، باید برخی موارد مربوط به مدیریت کالاها را را در نظر بگیریم که می توانند بر دمای محصولات و انرژی مورد استفاده برای رسیدن به دمای ثابت تأثیر بگذارند :

 

  • سردخانه یا وسیله نقلیه را 90 دقیقه قبل از بارگیری خنک کنیم تا هرگونه گرمای باقی مانده از بین برود.
  • اطمینان حاصل کنیم که هوای سرد بطور آزاد در اطراف محموله گردش می کند، موانع را برطرف کنیم تا از گردش نامناسب یا ناکافی هوا جلوگیری شود.
  • از بسته بندی های پلاستیکی روی پالت های محصولات تازه استفاده کنیم. در غیر این صورت، هوا به محموله نمی رسد.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن جریان هوای سرد، محصولات را در مقابل محل خروجی سردکننده قرار ندهیم.
  • اطمینان حاصل کنیم که هیچ زباله یا بسته بندی کاغذی روی زمین نباشد.
  • ورودی های سردکننده (هوای بازگشت) را مسدود نکنیم.
  • واحد را در حالی که درهای اتاق سرمایش باز است، خاموش کنیم.
  • کف زمین را (با موانع) مسدود نکنیم. موانع، چرخه کوتاه ایجاد می کنند.
  • از باز گذاشتن درهای یخچال برای مدت طولانی خودداری کنیم.

 با استفاده از یک پارتیشن، محموله های فاسد شدنی را از جعبه ها یا پالت های خشک جدا کنیم.

علاوه بر لزوم نگهداری و مدیریت محصولاتی مانند واکسن و سایر داروها در طول فرآیندهای لجستیک سرد، همچنین برای جلوگیری از اختلال در عملکرد سردخانه ، لازم است واحدهای خنک کننده را به طور مداوم و پیشگیرانه تعمیر کنیم. ما همچنین برای اطمینان از عملیاتی ماندن زنجیره سرد، به سیستم های پشتیبان نیازمندیم.

شرکت های لجستیکیِ ارائه دهنده­ی این خدمات به تولید کنندگان کالاهای دارویی و فاسدشدنی، یکپارچگیِ کاملی با مدل تجاری آنها ارائه می کنند تا بتوانند در رسیدن به اهداف تولید کنندگان با کمترین هزینه و بهترین کارایی ممکن، آنها را پشتیبانی کنند.

برای انجام این کار، ما همچنین باید پیشرفته‌ترین فناوری های تبرید و ردیابی را پیاده سازی کنیم و کارکنان را به درستی آموزش دهیم تا از خدمات مناسب و بالا بردن بهره وری مشتریان اطمینان حاصل کنیم.

 

زنجیره سرد- Cold Chain

 

چالش ها و ترندهای زنجیره سرد

 

  • ترندهای لجستیک سرد به طور کلی با چالش هایی که لجستیک سرد با آن روبرو هستند ، مشخص می شود. که در میان آنها از این موارد نام می بریم:جهانی شدن بازارها.
  • کاهش هزینه ها در سراسر زنجیره سرد.
  • یکپارچگی استراتژیک با وظایف باقیمانده در زنجیره تأمین.
  • بهترین استفاده از ظرفیت ها و منابع.

 

به خاطر این واقعیت ها، تأمین کنندگان لجستیک که خدمات زنجیره سرد را ارائه می دهند، باید استراتژی هایی را تدوین کنند که به آنها اجازه دهد رهبری خود در صنعت را حفظ کنند. استراتژی هایی همچون :

 

  •  در نظر داشتن محدودیت هایی که در برخی کشورها با سخت ترین مقررات بهداشتی وضع شده است، تا بتوانید اقدامات و کنترل های برودتی را که تمامیت و کیفیت محصولات، بویژه محصولات دارویی را در سرتاسر فعالیت های لجستیکی تضمین می کند، پیاده سازی کنید.
  •  سردخانه هایی را در طول زنجیره تأمین قرار دهید تا دمای محموله در محدوده پیشنهادی حفظ شود.
  •  از سنسورهای دمایی در وسایل نقلیه برای شناسایی به موقع هرگونه تغییر دما به هنگام سفرشان در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کنید.
  •  قابلیت ردیابی محصولات را برای ثبت صحیح مبدأ ، روند حمل و نقل و مقصد آن ها، بهبود بخشید؛ تا بتوانیم در صورت لزوم ، تقسیمات خاص را با اطمینان و سریع تر انجام دهیم.
  •  یک رویکرد تجاری که هدف آن یکپارچگی با اهداف استراتژیک تولید کنندگان ، کاهش هزینه ها و بهبود رضایت مشتریان نهایی باشد را پیاده سازی کنید.
  •  برای کارآمدتر شدن زنجیره سرد ، خدمات تکمیلی را اضافه کنید ، به محصولات در هنگام حمل و نقل، قابلیت نمایان بودن بیشتری دهید و از تحویل به موقع اطمینان حاصل کنید و از مشکلات موجودی و انبارداری دوری کنید.
  •  برای خدمت به بازارهای دوردست و پراکندۀ در حال افزایش، حمل و نقل چندوجهی اتخاذ کنید. بهترین استفاده را از پیشرفت ها برای سیستم های کنترل دمای کانتینرها به کار گیرید.
  •  برای رفع نگرانی های زیست محیطی و پایداری مشتریان و جامعه به طور کلی از سرمادهنده های جدید و سوخت های کارآمد استفاده کنید.
  •  بسته بندی را برای طولانی تر کردن دوام محصولات در یخچال و اطمینان از شرایط مناسب محصولات هنگام رسیدن به مقصد خود ، بهبود بخشید.

 برای نظارت بر شرایط بار و دما در سراسر زنجیره تأمین ، بهینه سازی استفاده از منابع و تسریع در کارهای اداری ، روی راه حل های فناورآنه سرمایه گذاری کنید.

 

زنجیره سرد- Cold Chain

 

تلاش برای بهبود مستمر

 

رساندن محصولات سردخانه ای در بهترین شرایط ایمنی و صحت به مصرف کنندگان نهایی، توسط متغیرهای زیادی مورد آزمون قرار گرفته است که هر متغیر نیاز به تلاش و سرمایه گذاری مستمر از تأمین کننده لجستیک دارد.

هر روز تعداد بیشتری از کشورها که شروعشان اتحادیه اروپا بود، مقرراتی را اتخاذ می کنند که خواهان اطلاع دقیق از مبدأ و شرایط حمل و نقل محصولات دارویی و فاسد شدنی هستند.

توجه به این آیین نامه ها و تغییر تقاضای مصرف کنندگان که به طور فزاینده ای محصولات تازه و بدون مواد نگهدارنده را طلب می کنند ، بر تولید کنندگان و شرکت های لجستیک فشار مضاعف می آورد.

تأمین کنندگان لجستیک باید به مشتریان کمک کنند که مقررات مربوط به هر کشور را به طور کارآمد از نظر هزینه رعایت کنند و در عین حال ، باید محصولات را به موقع و در بهترین شرایط به مصرف کنندگان تحویل دهند تا رقابت میان تولید کنندگان را تضمین کنند.

رعایت کردن تمام این موارد نیاز به تنظیم فرآیندهای کارآمد، بهبود بهروری و تضمین ایمنی دارد. بنابراین ، فناوری به بهترین متحد شرکت های لجستیک تبدیل شده است.

از سنسورهای دما، سیستم های مکان یابی و کنترل، اتوماسیون انبارها و فناوری بلاکچین گرفته تا اطلاع رسانی و اخبار، همگی قصد دارند تا پیشرفت های حوزه فناوری را تسریع کنند، از کیفیت کالاها اطمینان یابند، تحویل به موقع را تضمین کنند، هزینه های انبارداری و عملیاتی را کاهش دهند، قابلیت ردیابی اجناس را بهبود دهند، از صحت اسناد و مدارک به اشتراک گذاشته شده با طرف های مختلف درگیر در زنجیره سرد اطمینان حاصل کنند.

 

مترجم : رامین حیاتی

منبع : solistica

۵
از ۵
۳۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش