لوگوی سردخانه

نحوه مدیریت نقاط پیک در فصول پر تقاضا در صنعت لجستیک

صنعت لجستیک

 

اگر فصولی با پیک بالا برای مشاغل، خصوصا خرده فروشان وجود داشته باشند، این بدین معناست که این فصول، برای ترابری ها و باربر ها نیز وجود دارند. به طور کلی، این فصول با شروع مدارس، آغاز شده؛ جمعه سیاه، دوشنبه سایبری و فصل تعطیلات را شامل و در شب سال نو به پایان می رسند.

 

احتمالاً ماههای آخر سال بهترین فصل برای خرید می باشند. در حقیقت، برخی از خرده فروشان در می یابند که فصل تعطیلات می تواند تا ۳۰ درصد از فروش سالانه آن ها را تشکیل دهد و البته، همگی می خواهند محصولات خود را برای نقاط پیک فروش، در دسترس داشته باشند.

 

این همان فصلی است که تقاضا در آن چنان زیاد می شود که می تواند ظرفیت را محدود کرده، کرایه بارها را گران تر و لجستیک را دچار سردرد کند. با این حال، از آنجایی که این پدیده هر ساله اتفاق می افتد؛ شرکت ها باید پیش از شروع جنون، برای آن مهیا شوند.

 

برنامه ریزی کارآمد، به ما این امکان را می دهد تا از این فصل دشوار، جان سالم به در ببریم. چگونه می ‌توان در این نقاط پیک، به زنجیره تأمین کمک کرد؟ در اینجا برخی نکات را در اینباره آورده ایم:

 

پیش بینی و پیشگیری

 

اولین گام به سوی یک فصل پر تقاضا، داشتن یک پیش بینی روشن در مورد چگونگی فعالیت های تجاری ما تحت این شرایط است. در حالت ایده آل، ما باید از داده های سال های گذشته برای پیش بینی فروش و ارتباط آن ها با ترند های صنعت استفاده کنیم، تا بتوانیم دریابیم که چه چیزی و چه مقدار از آن تقاضا می شود.

 

این روشی است که از طریق آن می توانیم به عنوان مثال محموله های غیر ضروری را کاهش دهیم. به عبارت دیگر، این روشی است که ما می توانیم از طریق آن به جای حمل و نقل محصولات دارای جذابیت فروش اثبات نشده، بر روی جابجایی کالاهایی که در کسب و کار ما نقش کلیدی دارند، تمرکز کنیم.

 

تخصیص اولویت به محموله های باری کامل

 

اگر کالاهای به خصوصی داشته باشیم که نیاز داشته باشند در زمانی دقیق تحویل داده شوند، به ویژه اگر تقاضای آن ها کمی بیشتر از سایر محصولات باشد؛ این کالاها جزو اولین مواردی خواهند بود که هنگام مدیریت توزیع و حمل و نقل به آن ها توجه می کنیم، زیرا در فصل پیک تقاضا، محموله ها به دلیل افزایش خطرات ذاتی این فصول، به تأخیر می افتند.

 

برای انجام این کار، حمل کنندگان بار، باید بدانند کدام یک از جعبه ها یا کانتینرها دارای کالاهای با اولویت بالا هستند و اجازه دهند که حاملان بار شخص ثالث، قبل از ارسال سفارشات، از این امر مطلع شوند تا بدینوسیله حفاظت از محصولات دارای اولویت بالا را تضمین کنند.

 

تقسیم کردن محموله

 

"هر چه را که می توانید، در هر زمان که می توانید، ارسال کنید" می تواند شعار خوبی برای سر دادن در فصول پیک تقاضا باشد. تقسیم کردن یا خرد کردن محموله ها، به ما کمک می کند تا حداقل از وجود مقادیری از موجودی کالا، بدون در نظر گرفتن تأخیر های احتمالی، اطمینان حاصل کنیم.

 

به عنوان مثال، اگر چند کانتینر بخواهند در یک محموله ارسال شوند؛ تقسیم کردن آن ها در چندین فاکتور، شانس بیشتری برای دریافت برخی از آن ها در صورت گیر کردن دیگر بخش ها در طول مسیر، فراهم می کند. به همین ترتیب، برای یک محموله 100 جعبه ای، می توانیم 30 مورد را با هواپیما بفرستیم تا ظرف مدت چند روز بتوانیم آنها را داشته باشیم و مابقی را از طریق وسایل نقلیه ارزان تر حمل کنیم. اگرچه حمل و نقل هوایی گران تر است و حمل و نقل دو پاره، پیچیده تر به نظر می رسد؛ لیکن داشتن موجودی امن انبار از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

اجتناب از واگذاری

 

برخی از حاملان بار، به واگذاری یا ارسال محموله ها به صورت غیر مستقیم تکیه می کنند. اگرچه برخی از این محموله ها می توانند موجب صرفه جویی در پول ما شوند، اما این خطر وجود دارد که محموله ها دو بار پرتاب یا تخلیه شوند(توضیح مترجم: منظور نویسنده این است که با افزایش جابه جایی ها، احتمال صدمه دیدن محموله بالا می رود). یک بار در نقطه اتصال اول و دیگر بار در نقطه اتصال دوم. این اتفاق در فصول دارای پیک تقاضا، محتمل تر است.

 

خرید بیمه نامه بار، به معنای محافظت بار از آغاز می باشد

 

اهمیت داشتن بیمه برای کلیه محموله ها، به ویژه در فصول دارای پیک تقاضا، حیاتی تر است. با محموله های بیشتر و باربران بیشتر، خطر رخ دادن یک اتفاق بد نیز بیشتر می شود. علاوه بر این، سرقت بار در طول فصول دارای پیک تقاضا، به فزونی می گراید. اگر محصولات در طی حمل و نقل، هرگز نرسند یا آسیب ببینند، شرکت ها می توانند با ضرر های بزرگی روبرو شوند. بنابراین، بهتر است که یک بیمه نامه جامع داشته باشیم تا از محموله در برابر هر ریسکی محافظت کنیم (در صورت لزوم، این بیمه نامه باید شامل محموله های هوایی و دریایی نیز باشد).

 

استخدام خدمات یک شریک معتمد لجستیک شخص ثالث 3PL

 

در میان تمامی تصمیماتی که ما باید در زمان ارسال سفارشات اتخاذ کنیم، انتخاب یک شریک لجستیک معتبر به جهت تضمین سودآوری این عملیات، به ویژه در طی فصول پر تقاضا، حیاتی است.

 

متنوع سازی انتخاب های تأمین کنندگان، ترکیبی از قراردادهای باری، انتخاب های مختلف زمان ترانزیت و سطوح مختلف خدمات را به روی ما می گشاید. با این وجود، شرکت ها می خواهند شریکی را استخدام کنند که تجارت آن ها را درک کند و بنابراین باید عاقلانه انتخاب کنند. راه اندازی یک سیستم برای مدیریت رشته تقاضا های فصلی، کاری پیچیده است؛ در عوض ، برون سپاری این کار به یک تأمین کننده لجستیک شخص ثالث، کمک می کند تا شرکت ها بتوانند روی تجارت اصلی خود تمرکز کنند.

 

البته زمان مناسب برای استخدام خدمات یک شریک لجستیک برای فصل پر تقاضا، قبل از رسیدن آن فصل می باشد.

 

تأمین رانندگان و ظرفیت

 

کمبود رانندگان کامیون در طی فصول پر تقاضا، کماکان یک چالش به شمار می رود. کمبود رانندگان و در نتیجه کمبود ظرفیت حمل و نقل، منجر به طولانی تر شدن زمان ترانزیت و لجستیک ناکارآمد خواهد شد.

 

وقتی که ما عملیات را برون سپاری کنیم، می توانیم از نرخ های قراردادی بهره ببریم تا از بی ثباتی و عدم اطمینان بازار در مورد نرخ های لحظه ای، برای فصل دارای پیک تقاضا، جلوگیری کنیم. کار کردن با یک لجستیک شخص ثالث 3PL برای بهره ‌گیری از شبکه حمل و نقل آن، انتخاب هوشمندانه ای برای مواجهه با تقاضاهای فصلی است.

 

داشتن بودجه ‌ای واقع بینانه

 

ضرورت دارد که با داشتن یک بودجه و یک برنامه واقع بینانه، به استقبال فصل های پیک فروش برویم. برای این منظور، باید انتظار داشته باشیم که نرخ حمل و نقل افزایش یابد و سناریو هایی را که با بودجه تعیین شده می توانند اتفاق بیافتند، در نظر بگیریم. ما پیشنهاد می کنیم هزینه های حمل و نقل را در مقایسه با سال های گذشته مجددا مورد بررسی قرار داده و مزایای احتمالی نرخ های قراردادی به جای نرخ های لحظه ای بازار را بررسی کرده و استفاده از مسیرهای دارای متقاضی کمتر و در نتیجه ارزان تر را در نظر بگیرید.

 

استفاده از فناوری به بهترین شکل

 

سیستم های مدیریت حمل و نقل (TMS) می توانند به ما در بهینه سازی مسیرها، به ویژه در دوره های سنگین حمل و نقل، کمک کنند. سیستم های مدیریت حمل و نقل، محصولات شما را ردیابی و این امر را که چه زمانی باید به مقاصد اصلی برسند، کنترل می کنند. این سطح مشاهده پذیری از زنجیره تأمین به ما امکان برقراری ارتباطات مؤثر با شرکای تجاری را داده و حتی اجازه می دهد که ما بتوانیم سناریو های حمل و نقل را برای تجسم مسیرهای جایگزین و گزینه های تقسیم محموله، شبیه سازی کنیم.

 

اجرای یک طرح با ظرفیت قابل اطمینان، به ما کمک می ‌کند تا از بسیاری از مشکلات ذاتی فصول دارای پیک تقاضا دوری کنیم. بنابراین، هر کس متناسب با توانش، بهترین گزینه فصلی را کسب می کند، که این امر در نهایت، می تواند خبر خوبی برای تجارت باشد.

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

۵
از ۵
۳۱ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش