لوگوی سردخانه

نقش مشاوره در لجستیک

مشاوره در لجستیک

به کارگیری خدمات مشاوره در لجستیک، تصمیمی استراتژیک می باشد که توسط شرکت هایی که به دنبال ایجاد تمایزی رقابتی هستند، گرفته می شود. به لطف مشاوره، شرکت ها خبرگی، دانش و مهارت های لازم را برای تصمیم گیری های بهتر و رسیدن موثر به اهداف تعیین شده برای زنجیره تأمین به دست می آورند.

 

در این راستا، شرکت ‌های مشاوره ‌ای متخصص در امور لجستیک، به مشتریان، در درک و بهبود زنجیره تأمین و عملیات های لجستیک خود کمک می‌ کنند؛ عملیات هایی که شامل تهیه، پردازش و کیت بندی، انبار کردن و ارسال محصول می باشد. نقش شرکت های مشاوره لجستیک، تحلیل اطلاعات به قصد شناسایی و حل مشکلات لجستیک و ارائه مشاوره درباره بهره وری، مدیریت و مسائل حمل و نقل مواد، با استفاده از برنامه ریزی، طراحی شبکه های توزیع، فناوری، نرم افزارهای تخصصی و فرآیند های مهندسی مجدد می باشد.

 

مشاوره، رابطه ای میان یک شرکت و یک متخصص در امور لجستیک می باشد، که هدف آن دستیابی به اهداف شرکت و توسعه شایستگی های حرفه ‌ای به وسیله استفاده از دانش، دیدگاه ها، ارزش‌ ها، مهارت ‌ها و تخصص‌ هایی است که با استفاده از آن ها می ‌توان به موارد زیر پرداخت:

 

  • کاستن از هزینه های لجستیک با ارائه سطوح خدماتی بیشتر برای مشتریان.
  • درک روش‌ ها و تکنیک ‌های مدیریت بروز.
  • جستجو برای راه حل های تکنولوژیک قابل اجرا در سرتاسر زنجیره تأمین.
  • افزایش بهره وری و وفاداری مشتریان.
  • افزایش پوشش یا حضور در نقاط فروش و توزیع.
  • تبدیل کردن زنجیره تأمین به مزیتی رقابتی.
  • رویارویی با چالش های لجستیک با اطمینان بیشتر.
  • مذاکره بهتر با تأمین کنندگان و مشتری ها.
  • کاستن از سرمایه و جریان نقدینگی سرمایه گذاری شده برای فعالیت هایی که هیچ ارزش افزوده ای تولید نمی کنند.
  • آموختن چگونگی پاسخ دهی به بحران ها یا خطراتی که ممکن است در هر مرحله رخ دهد.
  • پرورش شایستگی ها و مهارت هایی مانند رهبری، انعطاف پذیری، همکاری و خود مدیریتی.

 

معمولا مشاوران، افراد یا شرکت هایی هستند که فضا را به خوبی می شناسند و سال ها در این صنعت فعالیت کرده اند. اگرچه آن ها، شخصا تصمیم ‌گیری‌ ها را انجام نمی دهند، اما به شرکت مشاوره می دهند که چه جنبه ‌ها و دیدگاه ‌هایی را در نظر بگیرد. جنبه هایی از قبیل عملکرد تولید، فرایند های لجستیک و رفتارهای خرید. بدین ترتیب، مشاوران، اطمینان حاصل می کنند که شرکت به بیشترین پتانسیل رشد و پایداری خود دست بیابد.

 

گستره

 

مشاوران مستقل یا شرکت های مشاوره ای می توانند بر عملیات های متفاوتی در لجستیک تمرکز کنند:

 

  • تهیه: استراتژی های تهیه اجزا، مواد خام، و کالاهایی که نیازهای تولید و کیفیت تحویل را با در نظر گرفتن قیمت ها و شرایط پرداخت، مرتفع می کنند؛ همچنین سیستم های کنترلی که به ما اجازه می دهند بر این روند نظارت داشته باشیم.
  • موجودی: راهکارهایی برای برآورده ساختن تقاضاهای متغییر و اجتناب از مازاد یا کسری موجودی، که می تواند باعث ایجاد هزینه های اضافی، مانند هزینه های انبارداری شود.
  • انبارداری: استراتژی هایی برای بهبود فضای فیزیکی، اداره کردن و ایمن بودن کالاها که پیش بینی کردن تقاضا را بهبود بخشیده و از معضلات تأمین داخلی و خارجی جلوگیری می کند.
  • حمل و نقل و توزیع: استراتژی های برنامه ریزی مسیر، تجهیز خودرو، لجستیک معکوس و تعریف حالات بار (FTL یا LTL)
  • تولید: استراتژی های مربوط به تأمین و جایگزین کردن کالاها و مواد خام و پیوستگی آن ها به زنجیره تأمین پس از ساخت.
  • برنامه ریزی ساختار: سازماندهی مجدد لجستیک جهانی؛ به عبارت دیگر، صرف نظر از تعداد شرکت های درگیر، باید به فرایند ها به عنوان یک کل(به شکل کلی) نگاه کنیم.
  • تعریف استراتژی: تحلیل فرایند ها، طراحی مدل های لجستیک، کنترل کیفیت و انتخاب سیستم های تکنولوژیک.
  • حسابرسی لجستیک: بررسی و اجرای مدل ‌های دارای قابلیت ردیابی صنعتی.
  • مهندسی مجدد فرآیند: تنظیم فرآیندها، تکنولوژی و پروژه های اتوماسیون عملیات.
  • مدیریت تغییر: مدیریت جنبه های مربوط به مردم و شرکت.
  • ساخت و ساز لجستیک: طراحی فضاها و ابزارها.

 

 

مراحل مشاوره لجستیک

 

مشاوره، به مدیران ارشد لجستیک کمک می کند تا پارادایم ها را شکسته و با شرایط و عوامل پیش بینی نشده مواجه شوند. این امر، روش ها، روند ها و متدولوژی های موجود مورد استفاده کنونی را تکمیل و از فرآیند های تغییرات فرهنگی، بسیار حمایت می کند. مشاوره شامل چهار مرحله است:

 

  1. تشخیص: در این مرحله برای شناسایی معضلات و توقعات شرکت، تحلیل ‌هایی انجام می شود. ما با تحلیل فرآیند ها، مزیت ‌های رقابتی را از نظر هزینه ‌ها، سرعت، کیفیت و نگهداری؛ درک، ساخته و تقویت می ‌کنیم. همچنین به همین صورت و از نقطه نظر لجستیک، ما یکپارچگی بخش های عملیاتی و مراکز در حال کار را از طریق بعضی طرح بندی ها و تحلیل های توزیع، بهبود می بخشیم.
  2. تعریف: در این مرحله، اهداف لجستیک و همچنین شایستگی ‌ها، نقاط ضعف و قوت کارکنان تعریف می شود.
  3. مداخله: در این مرحله، برنامه ها و راه حل های عملی از نظر اهداف لجستیک و استراتژیک، هم در داخل و هم در خارج شرکت جست و جو و پیشنهاد می شوند.
  4. پیگیری: این مرحله، مرحله ارزیابی دائمی و نظارت بر عملکرد می باشد.

 

مشاور، از طریق این رابطه، به شریکی استراتژیک بدل می شود که با گسترش دادن امکانات و ظرفیت ها، عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد؛ که این امر موجب افزایش کارایی و سودآوری شرکت می شود.

 

شرکت سردخانه به مشتریان، در مورد مدیریت زنجیره تأمین، خدمات مشاوره ای ارائه می کند؛ بهترین روش ها برای عملیات را اجرا کرده؛ تحلیل با ابزارهای تخصصی را انجام داده؛ شبکه ها، انبارداری و فرآیند های حمل و نقل را بهینه سازی نموده و به شرکت ها برای بهبود کارایی، بهره وری و توسعه مهارت هایشان کمک می کند.

 

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

 

۵
از ۵
۳۳ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش