لوگوی سردخانه

نوع برق مصرفی سردخانه مواد غذایی

سردخانه مواد غذایی

نگهداری مواد غذایی در سردخانه مواد غذایی طبق اصول بهداشتی، مانع از بروز بیماری های مختلف شده و از فساد مواد غذایی جلوگیری می کند. برای تحقق این هدف، ضروری است که سردخانه های نگهداری مواد غذایی مطابق با اصول استاندارد باشند. توجه به استانداردهای نگهداری مواد غذایی، از افت کیفیت مواد غذایی جلوگیری کرده و مسمومیت های ناشی از فساد را کنترل می کند.

یکی از شرایطی که از فساد مواد غذایی جلوگیری می کند، دمای مناسب برای محصولات است، که این دما توسط سردخانه مواد غذایی تامین می‌شود. کنترل اتمسفر و رطوبت نیز، برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در سردخانه مواد غذایی الزامی است.

 

دسته بندی سردخانه مواد غذایی

سردخانه مواد غذایی از نظر دمای نگهداری مواد غذایی، به دو دسته‌ی سردخانه های بالای صفر و سردخانه های زیر صفر درجه تقسیم می‌شوند.

سردخانه ی زیر صفر درجه با حداکثر درجه برودت ۱۸- درجه سانتی گراد کار می کند.

سردخانه بالای صفر مخصوص ذخیره میوه جات، سبزیجات و صیفی جات و غیره  است. سردخانه مواد غذایی بالای صفر ، با درجه برودت ۴ تا ۷ درجه سانتی گراد کار می کند. از این نوع سردخانه جهت نگهداری مواد غذایی که لازم است قبل از پخت در یخچال نگهداری شوند، استفاده می شود.

البته نوعی سردخانه به عنوان پیشخوان با درجه برودت صفر درجه وجود دارد که جهت نرم‌کردن گوشت منجمد شده برای مصرف روزهای بعد بکار می‌رود. همچنین در مراکزی با آمار پخت غذای کمتر از ۱۰۰ پرس در روز، ممکن است به جای سردخانه ها، از یخچال های ایستاده استفاده شود.

 

مواد غذایی در سردخانه

 جلوگیری از فساد مواد غذایی با نگهداری در سردخانه مواد غذایی

 

مصرف برق در سردخانه مواد غذایی

به طور کلی، مکانیزم سردخانه مواد غذایی از موتور، کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط، ذخیرۀ ازت، اواپراتور، دمنده (فن) و لوله های ارتباطی تشکیل شده است.

موتور، محرک کمپرسور سردخانه بوده و انرژی برق آن را تامین می نماید. به همین دلیل باید مصرف برق را در سردخانه ها کنترل کرد و با استفاده از راهکارهایی، از هدر رفتن آن جلوگیری کرد.

 

نور سردخانه ها

سردخانه مواد غذایی باید مجهز به نور کافی و مناسب باشد. به همین منظور، از لامپ های فلورسنت به علت مصرف پایین آنها استفاده می شود تا مصرف برق به طور چشمگیری کاهش یابد. باید توجه داشت که سردخانه از نور طبیعی محروم باشد تا عملکرد قطعات آن به درستی صورت گیرد.

 

نور مناسب سردخانه

 نور مناسب در سردخانه

 

کمپرسور سردخانه

انتخاب صحیح تجهیزات، اولین قدم در کاهش مصرف برق سردخانه مواد غذایی است. کمپرسور یکی از این تجهیزات است. کمپرسور سردخانه مواد غذایی را باید طوری انتخاب کرد که بار برودتی مناسبی را تامین کند. همچنین کمپرسور باید بتواند در زمان مناسب، دیفراست انجام دهد. مسئله ی دیگر در انتخاب کمپرسور این است که در بازه دمایی مورد نظر، با مناسب ترین مبرد، بیشترین ضریب عملکرد سرمایی را تامین کند. به این ترتیب برق مصرفی هدر نرفته و به خوبی از آن استفاده می شود.

 

تابلو برق مناسب سردخانه

به منظور کاهش برق مصرفی سردخانه ها، تابلو برق هوشمند مجهز به فرامین کنترلی، بسیار موثر است. یک تابلو برق خوب باید بتواند مدت زمان لازم برای دیفراست را تشخیص داده و قابلیت نصب اینورتر و بانک خازن را داشته باشد. همچنین تابلو برقی که قابلیت کنترل از راه دور و مدیریت روشن شدن بخش های مختلف سردخانه به صورت مجزا را داشته باشد، مصرف انرژی را بسیار کاهش می دهد.

 

عایق سردخانه مواد غذایی

به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی مصرفی در سردخانه ها، باید عایق کاری مناسبی صورت گیرد. در این بین، ضخامت و کیفیت عایق بسیار اهمیت دارد. عایق های بکار رفته در سردخانه های مواد غذایی اغلب از نوع ساندویچ پانل می باشند. تمامی محیط اتاق های سردخانه باید توسط عایق پوشش دهی شود تا انرژی هدر نرود.

 

کندانسور و اواپراتور مجهز به فن های محوری

انتخاب نوع مناسبی از کندانسور و اواپراتور در کاهش مصرف انرژی نقش بسزایی دارد. اگر حجم کندانسور و اواپراتور مناسب باشد، زمان کارکرد کمپرسور برودتی کاهش یافته و در نتیجه مصرف برق کاهش می یابد.

تعداد فن های بکار گرفته شده در این دستگاه ها نیز باید به اندازه کافی باشد. همچنین باید از فن هایی با برچسب مصرف انرژی با درجه لازم، استفاده شود.

 

مناسب بودن سازه‌ی سردخانه

سازه‌ی سردخانه نیز باید طوری طراحی شود که حرارت از ستون ها و یا کف زمین به محیط بیرون منتقل نشود. بعلاوه باید کف اتاق های سرد به خوبی عایق شود و ساندویچ پانل ها به درستی در دیواره های سردخانه نصب شوند.

 

سازه مناسب سردخانه

 سازه ی مناسب مانعی در برابر اتلاف انرژی

 

بانک خازن و اینورتر

بکارگیری بانک خازن، اینورتر و همچنین راه اندازی نرم می‌تواند از هزینه های هنگفت برق جلوگیری کرده و مصرف برق را در سردخانه مواد غذایی کاهش دهد.

 

سردخانه هیبریدی

با توجه به افزایش مصرف برق و بحران انرژی در آینده، استفاده از سیستم‌هایی که با انرژی‌های تجدید‌پذیر کار می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است. به همین منظور، سردخانه هایی احداث شده اند که به کمک انرژی حاصل از نور خورشید کار می‌کنند. البته ساخت این نوع سردخانه ها همچنان مشکلاتی داشته اما در صورت احداث مناسب، مصرف برق را به طور چشمگیری کاهش می دهند.

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

احمد رضا بابا جانزاده گفت:
به نظر شما تعرفه برق در سال 1401 برای سردخانه های کشور چقدر هستش؟

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش