لوگوی سردخانه

تأثیر کووید19 بر زنجیره های تأمین

تاثیر کوید 19 بر زنجیره تامین - Covid-19 Effects

 

 رشد بیماری همه گیر ویروس کرونا، تغییرات عمده ای را در عادات مصرف کنندگان ایجاد نموده که این امر منجر به بروز اختلالاتی در تمامی زنجیره های تأمین شده است.

 

شکی نیست که بیماری همه گیر کووید۱۹ تأثیرات عمده ای بر بخش های صنعتی و لجستیک گذاشته است، که این تأثیرات بسیار فراتر از کشور چین رفته اند: در امریکا، عدم تأمین اقلام وارداتی از این کشور آسیایی، میلیون ها تولیدکننده را بر آن داشته است تا تولید خود را متوقف کرده و فراخور برنامه های آتی خود، به دنبال جایگزین هایی در سایر بازارها باشند.

 

به گفته اداره مشاوره دریانوردی و اطلاعات دریایی، در طی این بیماری همه گیر، بیش از ۸۲ مسیر دریایی در اقیانوس آرام به همراه ۵۴ مسیر دیگر بین آسیا و اروپا لغو شده است، که این امر منجر به از دست رفتن بیش از ۱۹۸,۵۰۰ TEU (ظرفیت یک محموله 6 متری) شده است؛ افزون بر این، هر هفته ۲۵,۰۰۰ پرواز به حالت تعلیق درآمده، که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی حمل و نقل هوایی نیز شده است.

 

در گمرک، معضل ویروس کرونا، موانع عمده ای را برای واردات و صادرات ایجاد نموده است. از آنجا که بنادر و فرودگاه های اصلی در چین و اروپا بسته شده اند، صادراتی که در طی این بیماری همه گیر به مقصد خود رسیده اند، با گمرک بسته مواجه شده اند. کالاهایی که بنادر خود را در این مدت ترک کرده اند, هم اکنون درون کشتی باقی مانده و محموله های دیگری که برای حمل و نقل برنامه ریزی شده اند، در انبارها مانده و در بسیاری از موارد، خریداران، خرید های خود را لغو کرده اند.

 

همه این شرایط، منجر به ضرر های قابل توجهی برای تمامی صنایع شده است، که این ضرر ها در میان سایر دلایل، بیشتر ناشی از پیش پرداخت هزینه های انعقاد قرارداد، انبارداری، بیمه یا مرجوع شدن کالاها بوده اند.

 

 چالش های لجستیک ناشی از کووید19

 

این بیماری همه گیر، چه با افزایش بیش از حد در عملیات ها و چه به دلیل متوقف شدن آن ها، غالبا در حیطه های زیر به زنجیره تأمین آسیب رسانده است:

  • تأمین مواد اولیه
  • دسترسی به نیروی کار
  • حمل و نقل
  • الگوهای خرید
  • ظرفیت عملیاتی و موجودی انبار

 

این ها برخی از اقداماتی است که زنجیره تأمین، برای مقابله با این شرایط، باید از آن ها استفاده کند:

 

  • تسهیل تشریفات اداری برای معامله کالاهای اساسی.
  • امضای توافق نامه های بین المللی در مورد پروتکل های ایمنی.
  • ایجاد پروتکل های بازرسی و به کارگیری فناوری لازم برای این کار.
  • کاهش نرخ عملیاتی در فرودگاه ها.
  • هماهنگ کردن پلتفرم های تحویل.
  • ایجاد کارگروه ها و کمیته های چند بخشی برای تصمیم گیری.
  • اطمینان از تعویض شیفت و سلامت کارکنان.
  • جستجوی بسته های کمکی برای تأمین کالاها.

 

علی رغم شرایط بحرانی که در حال حاضر تجربه می کنیم، موضوعاتی وجود دارند که شرکت ها می توانند یاد بگیرند؛ مانند تنظیم استراتژی های تداوم کسب و کار برای شناسایی ریسک های آتی، ارزیابی تأثیر این ریسک ها بر عملیات و امور مالی و تنظیم کردن برنامه هایی برای مواجهه با هر نوع رخداد آتی.

 

علاوه بر این، پیشنهاد می شود کل عملیات، از تأمین گرفته تا توزیع، تجزیه و تحلیل موضوعاتی از قبیل روابط با تأمین کنندگان، قابلیت ردیابی پذیری کامل در طول زنجیره تأمین، خود موضوع تأمین و قراردادهای پیش بینی شده با شرکت های لجستیک شخص ثالث، مورد بررسی قرار گیرند.

 

هر روز شرکت های بیشتری این استراتژی ها را که در حقیقت توسط ISO استانداردسازی شده اند، اجرا می کنند. اگرچه این استراتژی ها با در نظر داشتن صنعت تکنولوژی توسعه پیدا کرده اند، لکن هم اکنون برای صنعت لجستیک و عملیات های مختلف نیز قابل استفاده هستند.

 

نقش شرکت های لجستیک شخص ثالث

 

به طور ویژه در بخش لجستیک، ما به کارکنانی نیاز داریم که دریافت، بسته بندی و تحویل سفارشات را به بهترین نحو ممکن و حد توان خود انجام دهند. این موقعیت برای تأمین کنندگان لجستیک، فرصت بزرگی برای عملیاتی کردن زنجیره های تأمین مشتریان می باشد. مثلا برای بخش بهداشت، مهم است که اطمینان حاصل کنیم دارو و تجهیزات، فورا به بیمارستان ها و برای بیمارانی که به آن ها نیاز دارند، منتقل می شوند، صرفا به این دلیل که داروهایی که به موقع تهیه می شوند، جان افراد را نجات می دهند.

 

شرکت سردخانه پروتکل ها و تدابیری را توسعه می دهد تا قابل اطمینان تر و انعطاف پذیر تر بوده، و بدین ترتیب از توقف در زنجیره های تأمین جلوگیری کند، تا بتواند تأمین کالاها، اغلب مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را برای مبارزه با این بیماری همه گیر تضمین نماید.

 

منبع: Solistica

مترجم: رامین حیاتی

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش