لوگوی سردخانه

راهنمای نگهداری و ذخیره سازی گوشت در سردخانه (بخش دوم)

یکی از مهم‌ترین و تأثیر گذارترین مسائل جهت نگهداری و تولید محصولات گوشتی که تا حد ممکن تازه، خوشمزه و بی خطر باشند، درک روش‌های صحیح نگهداری گوشت، چه به طورت گوشت منجمد و چه به صورت گوشت سرد می‌باشد. بدین منظور سردخانه‌ی فرخ یک راهنمای مفید برای ذخیره سازی ایمن گوشت تهیه کرده‌ است. 

 

انبار گوشت قرمز

 

باکتری‌های مضر از لحظه‌ی ذبح حیوانات در گوشت خام شروع به رشد می‌کنند و ذخیره سازی را به یک فرآیند حساس و وابسته به زمان تبدیل می‌کنند. اگر می‌خواهید طول عمر گوشت خود را طولانی‌تر کنید، بسیار مهم است که روش‌های صحیح ذخیره سازی ایمن را دانسته و برای ذخیره‌سازی محصولات گوشتی مورد نیاز خود به کار گیرید. 

 

این راهنما به شما کمک می کند تا از گوشت خود بیشترین بهره را ببرید، از دمای مناسب نگهداری گوشت سرد و منجمد گرفته تا مقرون به صرفه ترین روش های نگهداری آن.

 

2. برای چه مدت می‌توانید گوشت‌ها را فریز کنید؟

اولین چیزی که باید در هنگام بررسی گزینه‌های ذخیره سازی به آن توجه داشته باشید، این است که شرایط ذخیره سازی  همه‌ی گوشت‌ها با یکدیگر برابر نیستند و زمان ذخیره‌سازی آنها نشان دهنده‌ی این امر است. لازم به یادآوری است که محتوای چربی و آب و همچنین اندازه‌ی برش‌های گوشت، مدت زمان نگهداری یک قطعه گوشت در فریزر بلاست را تغییر می‌دهد.

 

این زمان بندی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اگر مراحل ذخیره سازی‌، تا این مرحله به درستی دنبال شود، برش‌های منظم گوشت در دمای منفی 18 درجه‌ی سانتی‌گراد تازه می‌مانند.

 گوشت گاو و گوشت گوسفند به طور کلی زمان ذخیره سازی بیشتری را دارند زیرا از چربی‌های سخت تشکیل شده است که تا حدی اشباع شده‌اند. با این وجود گوشت‌های جوان، مانند گوشت گوساله و گوشت خوک، با داشتن سطح چربی اشباع پایین‌تر، بسیار سریع‌تر از گوشت دام مسن‌تر خراب می‌شوند.

 

سردخانه گوشت

 

برش های بزرگتر گوشت تقریباً همیشه زمان ذخیره سازی کمتری دارند زیرا منجمد شدن آنها در ابتدای امر، مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

 

در کنار این، باید مراقب باشید که هرگز ظرفیت سردخانه‌ی خود را بیش از حد تکمیل نکنید زیرا این امر باعث یخ زدن نامتعادل گوشت یا ناهموار شدن گوشت می‌شود و مشتریان شما را مستعد بیماری‌های غذایی می‌کند.

 

این دستورالعمل ها فقط رهنمودهایی برای ذخیره سازی مناسب هستند و همیشه باید قبل از توزیع گوشت به مشتریان‌، بررسی‌های مربوط به ایمنی و کنترل کیفیت مناسب انجام شود.

 

3. برای چه مدت می‌توان گوشت‌ها را در یخچال نگه داشت؟

 

یخچال‌های معمولی به اندازه‌ی ظروف یخچال دار تجاری کارایی ندارند و بنابراین، نگهداری ایمن می‌تواند یک امر وابسته به شانس باشد. برای کسانی که در صنایع غذایی کار می‌کنند، چه در رستوران، مدرسه و یا کترینگ، داشتن یک محفظه‌ی منجمد کننده الزامی است. گوشت همیشه باید در اسرع وقت پس از خرید، از آنجایی که دارای عطر و طعم و بافت بهینه می‌باشد، مصرف شود اما مصرف گوشت زودتر از آن، خطر بلعیدن باکتری‌های مضر را در فرد نیز کاهش می‌دهد.

 

به عنوان یک قاعده‌ی کلی، گوشت‌هایی مانند گوشت گاو و گوشت خوک خرد شده نباید بیش از یک تا دو روز در یخچال نگهداری شوند. این به این دلیل است که باکتری‌های مضر بلافاصله پس از ذبح شروع به تکامل می‌کنند و فرآیند خرد کردن گوشت می‌تواند روند تکامل باکتری‌های مضر را تسریع کند.

 

گوشت در سردخانه

 

برش‌های دیگر گوشت مانند استیک و گوشت ریز شده یا گوشت با استخوان خوک را می‌توان برای مدت طولانی‌تری در یخچال نگهداری نمود، به خصوص اگر محتوای چربی بیشتری داشته باشد. این برش‌ها به طور کلی در  یخچال برای مدت سه تا چهار روز ایمن هستند و اگر مدت زمان نگهداری آنها در یخچال بیشتر از این زمان باشد، احتمالاً مشكل باكتری‌های مضر را خواهید داشت.

 

به یاد داشته باشید که همیشه زمانی که نوبت به خرید گوشت می‌رسد، به حواس خود اعتماد کنید، زیرا بعضی از محصولات با سرعت بیشتری یا با سرعتی کندتر از دیگر محصولات خراب می‌شوند. از چشم و بینی خود برای بررسی محصول مورد نظر استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید، ایمن‌ترین راه، ریسک نکردن خرید آن محصول است.

 

اگر قصد ندارید گوشت را در بازه‌ی زمانی خاصی سرو کنید، بهترین کار این است که محصول گوشتی را منجمد کنید تا در سالم ترین و خوشمزه ترین حالت حفظ شود.

 

 

چنانچه به منظور ذخیره‌سازی محصولات و فراورده‌های گوشتی، به امکانات سردخانه‌ای مجهز به سیستم‌های نوین نیاز دارید، اینجا کلیک کنید

 

منبع: www.crscoldstorage.co.uk

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش