لوگوی سردخانه

کاربرد تیمار ازن برای افزایش ماندگاری میوه‌های مختلف بسیار فسادپذیر (توت فرنگی و موز)

توت فرنگی: توت فرنگی یکی از میوه‌های حساس و فساد پذیر است که در معرض آسیب‌های مکانیکی، زوال فیزیولوژیکی، از دست دادن آب و پوسیدگی ناشی از قارچ‌ها و به طور عمده پوسیدگی کپک خاکستری ناشی از B. cinerea قرار دارد. بنابراین، روش‌های موثر پس از برداشت، برای جلوگیری از خرابی در هنگام بسته‌بندی توت فرنگی مورد نیاز است. اثر تیمار ازن بر کیفیت پس از برداشت مورد ارزیابی قرار گرفت، میوه‌های توت فرنگی در دمای 2 درجه‌ی سانتی‌گراد در اتمسفر حاوی ازن (ppm0.35) ذخیره شدند. بعد از 3 روز در دمای 2 درجه‌ی سانتی‌گراد، میوه‌ها به تقلید از شرایط خرده فروشی به دمای 20 درجه‌ی سانتی‌گراد منتقل شدند. تیمار ازن پس از 4 روز در دمای 20 درجه‌ی سانتی‌گراد در جلوگیری از پوسیدگی قارچ توت فرنگی موثر بود. همچنین استفاده از تیمار ازن در ضد عفونی توت فرنگی‌ مؤثرتر از کلر می‌باشد. 

 

ازن و ماندگاری میوه های فسادپذیر

 

موز: ازن می‌تواند برای از بین بردن ماده‌ی فعال تولید شده توسط موز رسیده استفاده شود که در غیر این صورت، رسیدن میوه‌ی سبز را در همان فضا تسریع می‌کند. اثر ازن بر موز مطالعه شد و میوهی موز به محیط حاوی مقادیر مختلف ازن منتقل شد. مقادیر ازن شامل 40 قسمت در میلیون ، 25 تا 30 قسمت، 5 تا 7 قسمت و 1/5 قسمت در میلیون بود و مقدار CO2 بدست آمده ذکر شد. در حالت اول میزان تولید CO2 به طور قابل توجهی افزایش یافته و آسیب به پوست پس از 6 روز مشهود بود، در حالت دوم، اگرچه تولید CO2 فقط کمی بیشتر از هوا بود، آسیب پوست پس از 8 روز قابل توجه بود. رسیدگی موز به طور قطع در مقایسه با تیمار شاهد به تأخیر افتاد. با 5 تا 7 قسمت در میلیون تغییر قابل توجهی در میزان تنفس یا رسیدگی وجود ندارد. با 1/5 بخش در میلیون، نه رسیدگی محصول و نه میزان تولید CO2 تحت تأثیر قرار نگرفت، اما پس از 10 روز آسیب جزئی رخ داد.

 

ازن و ماندگاری میوه های فسادپذیر

 

در صورت تمایل به تهیه‌ی محصولات غذایی و میوه و سبزیجات ضدعفونی شده با ازن و یا اجاره‌ی سردخانه‌ی مجهز به سیستم ضدعفونی کننده با ازن، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: semanticscholar.org

مترجم: مونا سلیمانی

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش