لوگوی سردخانه

کاربرد تیمار ازن در سردخانه به منظور افزایش ماندگاری میوه‌ی سیب

خسارات محصول در کل زنجیره‌ی تولید اتفاق می‌افتد. به طور خاص، ضرر و زیان ناشی از بیماری‌های پس از برداشت، پرهزینه است زیرا این خسارات شامل ارزش انباشته‌ی رشد، برداشت و ذخیره‌ی میوه‌ی سیب است. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، سیب‌ها می‌توانند قبل از فروش در بازار، بالای 10 ماه در سردخانه‌‌ای با اتمسفر کنترل شده ذخیره شوند.

 

ازن و ماندگاری سیب - Ozon

 

مهم‌ترین بیماری‌های دارای اهمیت اقتصادی برای سیب توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود [به عنوان مثالPezicula malicorticis (H. Jacks) ،Botrytis cinerea Pers Fr.، Mucorspp.، Gloeosporium perennans Zeller & Childs، Penicillium expansum،Phialophora malorum Kidd & Beaum].

 

P.expansumis عامل ایجاد کننده‌ی پوسیدگی سبز-آبی، یکی از مهم‌ترین پوسیدگی‌های میوه‌ی سیب پس از برداشت محصول است. قارچ مهم‌ترین ارگانیسم تولید کننده‌ی پاتولین (PAT) در میوه‌ها، به ویژه در میوه‌های انار است. پاتولین یک مایکوتوکسین با اثرات ژنوتوکسیک، نوروتوکسیک، سموم ایمنی و سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی است. اثرات سمی ناشی از پاتولین از خطرات سلامت عمومی است، بنابراین وجود آن در کشورهای مختلف تعدیل شده است. کنترل رشد و نمو P. expansum و آلودگی پاتولین، برای بدست آوردن محصول بی عیب و نقص در رشد سیب معمولی، به بسیاری ازتیمارهای قارچ کش پیشگیرانه نیاز دارد. با این حال، ایجاد مقاومت در برابر قارچ کش‌ها و نگرانی‌های سلامتی‌ ناشی از آلودگی محیط به آفت کش‌ها، منجر به محدودیت در استفاده از این مواد شده است که این امر نیز منجر به افزایش تحقیقات در مورد اقدامات کنترل جایگزین، از جمله ازن (O3) شده است.

 

ازن و ماندگاری سیب - Ozon

 

Thaer و همکاران، میوه‌های مختلف انواع سیب را مطالعه کردند:“Royal Gala" ، "Golden Delicious” و "Fuji" که با رشته‌ی تولید کننده‌ی پاتولین به چالش کشیده شده و در دمای 1 ± 1 درجه‌ی سانتی‌گراد و در حضور گاز ازن در 0.5 میکرولیتر به مدت 2 ماه ذخیره می‌شوند. در طول دوره‌ی ذخیره‌سازی، جمعیت قارچ‌ها، بیوسنتز پاتولین و فعالیت برخی از پروتئین‌های مرتبط با پاتوژنز (گلوکاناز، پراکسیداز و فنیل آلانین آمونیاک لیاز) مورد بررسی قرار گرفت. تیمار ازن باعث کاهش جمعیت قارچ و تولید پاتولین شد. فعالیت آنزیم‌های مورد بررسی مستقیماً یا به طور واضح با اثر مهار کننده‌ی ازن ارتباط نداشت. این نتایج نشان می‌دهد که از ازن می‌تواند برای افزایش مدت زمان ذخیره‌سازی انواع سیب در سردخانه برای حفظ کیفیت آنها استفاده شود.

 

ازن و ماندگاری سیب - Ozon

 

چنانچه تمایل به خرید محصولات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود در سردخانه‌های مجهز به سیستم ضدعفونی با گاز ازن دارید، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: semanticscholar.org

 مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش