لوگوی سردخانه

8 ترند برتر فناوری زنجیره تأمین از دید گارتنر

گارتنر(شرکت تحقیقاتی و مشاور پیشرو بین المللی) 8 ترند برتر فناوری "زنجیره تأمین" را منتشر کرد.

این فناوری ها یا در حال تغییر و تحوّلات مهم و یا در حال رسیدن به نقاط اوج توانمندی و بلوغ هستند.

26 مارس 2019 – شرکت گارتنر

توضیح مترجم:

زنجیره تامین: مجموعه بهم پیوسته منابع و فرایندها که با تعیین منبع مواد خام آغاز شده و به تحویل اقلام نهایی به مشتری ختم می شود. این مجموعه شامل فروشندگان، امکانات تولیدی، فراهم کنندگان تدارکات، مراکز توزیع داخلی، توزیع کنندگان، فروشندگان عمده و سایر موجودیت هایی که منجر به پذیرش مشتری نهایی می شوند می گردد.

ترند: به معنى گرايش، تمايل، روند، تحول، در يك جهت خاص رفتن مي باشد. ترند در مجموع به همان مودى گفته ميشود كه تازه شكل گرفته؛ هنوزو آنقدر ميان جامعه گسترش نيافته ولی در آينده بسيار نزديك گسترش مي یابد.

 

زنجیره تامین

 

زنجیره های تأمین به طور فزاینده ای در حال جهانی شدن و پیچیده تر شدن می باشند. مواد خام و محصولات، بین نقاط مختلف جغرافیایی سفر کرده و از میان چندین تأمین کننده، تولیدکننده، حمل کننده و خدمات دهنده عبور می کنند. عموماً، این زنجیره تأمین از تعداد واقعی شرکای تجاری دیگر، ناآگاه است. از نظر تئوری، سازمان ها باید تمامی طرفین حاضر در شبکه زنجیره تأمین(درون اکوسیستم وسیع تر تجاری) را بشناسند و به آن ها اعتماد داشته باشند. امّا این مطلب از واقعیت امروزی به دور است.

به عنوان مثال، فناوری های بلاکچین می توانند پاسخی برای رفع این مشکل در سه حیطه باشند:

  • حیطه جعل
  • حیطه ردیابی پذیری و مشهود بودن
  • حیطه کارایی

اگرچه ابتکارات بلاکچین در مورد زنجیره تأمین در حال شکوفا شدن هستند امّا با راه حل هایی که در مراحل اولیۀ پیشرفت قرار دارند هم، میزان بهره(منفعت) در طول سال گذشته به میزان قابل توجهی شتاب یافته است(افزایش فزاینده). که این امر، بلاکچین را به یک ترند برتر برای زیر نظر داشتن توسط رهبران زنجیره تأمین در سال 2019 تبدیل کرده است.

کریستسن تیتز، تحلیلگر ـ معاون شرکت گارتنر می گوید:

"از آنجایی که شرکت ها به دنبال بهره برداری بیشتر از مزایای سطوح برتر دیجیتالی کردن هستند، فناوری های جدید و نوآورانه مانند بلاکچین و هوش مصنوعی ـ یادگیری ماشین ، می توانند به طور بالقوه و قابل توجهی مدل های عملیاتی زنجیره تأمین موجود را مختل کنند."

 

شرکت گارتنر، 8 ترند برتر استراتژیک فناوری زنجیره تأمین را که دارای تأثیر گسترده صنعتی بوده امّا هنوز به طور گسترده اتخاذ نشده اند، شناسایی کرده است. این فناوری ها یا در حال تغییر و تحوّلات مهم و یا در حال رسیدن به نقاط اوج توانمندی و بلوغ هستند.

 

فناوری هوش مصنوعی گارتنر

 

هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی از دید دورنمایی سازمان برای اتوماسیون گسترده تر زنجیره تأمین، پشتیبانی می کند. بسته به شرایط، سطح اتوماسیون می تواند نیمه خودکار، تمام خودکار یا ترکیبی از این دو باشد. راه حل های هوش مصنوعی از طریق خودـ یادگیری و زبان طبیعی می توانند به اتوماسیون فرآیندهای مختلف زنجیره تأمین، از قبیل پیش بینی تقاضا، برنامه ریزی تولید یا نگهداری آینده نگرانه کمک کنند.

در کنار اتوماسیون، تصمیم گیری انسانی هم الحاق می شود. زیرا انسان پس از آن(مرحله) در تصمیم گیری دخیل نیست.

تیتز می گوید:

"هوش مصنوعی در زنجیره تأمین، متشکل از فناوری هایی ست که به دنبال تقلید از عملکرد و دانش انسانی هستند. فناوری هایی همچون :

بهبود تحویل سفارش و سطح خدمات با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی برای تعیین مسیرهایی که یک شرکت باید برای بهینه سازی تحویل کالاها بگزیند؛

و یا بهینه سازی حمل و نقل قطعات یدکی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی

و مطلع کردن کاربران از خرابی احتمالی تجهیزات، قبل از وقوع."

 

تکنولوژی گارتنر

 

تجزیه و تحلیل پیشرفته

 

تأثیر تجزیه و تحلیل پیشرفته بر زنجیره تأمین، قابل توجه است. این ترند به طور فزاینده ای، همزمان یا تقریباً همزمان در حیطه هایی مانند قیمت گذاری پویا، تست کیفیت محصول و تجدید پویای موجودی انبارها در حال گسترش است.

در دسترس بودن داده های زنجیره تأمین، مانند اینترنت اشیا، داده های پویای فروش و الگوهای آب و هوایی؛ توانایی ملاک قرار دادن محیط فعلی برای درک بهتر سناریوهای آینده و ارائه پیشنهادهای سودآور را فراهم می کند.

 

زنجیره تامین گارتنر

 

اینترنت اشیا

 

مقبولیت اینترنت اشیا در گزینش حوزه های زنجیره تأمین، رو به رشد است؛ امّا به ندرت به عنوان بخشی از یک فرآیند زنجیره تأمین پایاپای پذیرفته می شود. بعضی از تولیدکنندگانی که در حال بررسی ارزش تجاری گسترش دادن استفاده فعلیشان از دستگاه های دیجیتالی عملیاتی می باشند، اغلب دارای اتصال بسته یا اختصاصی هستند.

گروه های لجستیک(تهیه و توزیع) هم اکنون هم از حسگرها برای ردیابی کردن دارایی ها یا محموله ها استفاده می کنند.اینترنت اشیا می تواند تأثیر گسترده و عمیقی بر زنجیره تأمین در حیطه هایی از قبیل استفاده بهینه از دارایی و ساعات خدمت رسانی بیشتر، ارائه خدمات بهتر به مشتری، بهبود عملکرد زنجیره تأمین پایاپای یا بهبود دسترسی به عرضه، مشهود بودن زنجیره تأمین و مطمئن بودن آن، داشته باشد.

 

فناوری جدید گارتنر

 

اتوماسیون فرآیند(به شیوه) رباتیک

 

ابزار اتوماسیون فرآیند رباتیک، هزینه ها را کاهش می دهد؛ خطاهای کلیدی را از بین برده، به فرآیندها سرعت بخشیده و درخواست ها را (به مقصد) پیوند می دهد.

اتوماسیون فرآیند رباتیک، ثابت کرده است که در موارد استفاده ساده وعمدتاً در مواردی که یک شخص ثالث در زنجیره تأمین، API یا ابزار دیگری برای ادغام اتوماتیک داده ها فراهم نمی کند، مؤثر است.

با این حال، پتانسیل دستیابی به بازده قوی در سرمایه گذاری کاملاً به قابلیت استفاده از اتوماسیون فرآیند رباتیک در هر سازمان وابسته است.

 

توضیح مترجم: API  مخفف واژگان Application Programming Interface است که به صورت تحت‌الفظی می‌توان آن را به «رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار» ترجمه کرد. به طور خلاصه، API همچون همان رابط کاربری است با این تفاوت که به جای انسان، یک سیستم کامپیوتری قرار است با آن تعامل داشته باشد.

IOT

 

اشیا خودران(مستقل)

 

انفجار سریع در تعدّد اشیای هوشمند و متصل، باعث افزایش چشمگیر این ترند شده است.

ربات ها، پهبادها یا وسایل نقلیه خودران، سناریوهای جدید تجاری را ممکن ساخته و سناریوهای موجود را نیز بهینه می کنند. اشیا خودران، اغلب دستگاه های فیزیکی هستند که در دنیای واقعی کار می کنند. مانند ربات هایی که مشاغل را به طور هماهنگ، برای ایجاد یک فرآیند یکپارچه و متصل در تأسیسات کارخانه ای اجرا می کنند و یا پهبادهایی که از آن ها برای تضمین کیفیت موجودی انبار از طریق عکس گرفتن با دوربینشان استفاده می کنند تا از زمان بررسی موجودی انبار بکاهند.

تیتز می گوید:

"رهبران زنجیره تأمین باید استفاده از اشیا خودران را به عنوان هم جانشین و هم مکمل نیروی انسانی، ارزیابی کنند. کاستن های (پی در پی) نیروی کار انسانی، به نظر محتمل ترین مشوق ها می آیند؛ امّا پیشرفت در تولید و بهره وری کلی، صرف نظر از کاستن نیروی کار، ارزش اصلی(ترغیب به استفاده از اشیا خودران) خواهد بود."

 

هوش مصنوعی گارتنر

 

دوقلوی زنجیره تأمین دیجیتال:

 

یک دوقلوی دیجیتال، بازنمایی دیجیتالی از یک موجود یا سیستم دنیای واقعی ست.

یک دوقلوی زنجیره تأمین دیجیتال، بازنمایی دیجیتالی از روابط بین تمام نهادهای یک زنجیره تأمین پایاپای است. نهادهایی از قبیل محصولات، مشتریان، بازارها، مراکز توزیع، انبارها، کارخانه ها، مالیه، مشخصات و اوضاع جوّی.دوقلوی زنجیره تأمین دیجیتال، یک میدان دید پایاپای به مدد همگام بودن با زنجیره تأمین دنیای واقعی، می سازد. این پیوند تا حد زیادی آگاهی موقعیتی را افزایش و کیفیت و سرعت تصمیمات را افزایش می دهد.

تیتز می گوید:

"سازمان ها از یک دوقلوی زنجیره تأمین دیجیتال برای کلیه سطوح تصمیم گیری، از تصمیم گیری های استراتژیک تا تصمیم گیری های اجرایی، در زنجیره تأمین استفاده می کنند. تجزیه و تحلیل پیش بینانه و تجویزی مناسب به دوقلوی زنجیره تأمین دیجیتال الحاق می شوند تا تصمیماتی هماهنگ و تا حدی خودکار بتواند گرفته شود.

 

VR

 

تجربه همه جانبه

 

تجربه کاربری در چگونگی درک کاربران از دنیای دیجیتال و تعامل با آن، تغییر قابل توجهی خواهد کرد. ادغام واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR با محیط های گوناگون همراه(موبایل)، پوشیدنی، اینترنت اشیا و محیط های غنی از حسگر و پلتفرم های محاوره ای، برنامه های همه جانبه را فراتر از تجربیات منزویانه و تک نفره، گسترش خواهد داد.

رهبران زنجیره تأمین می توانند از این پلتفرم ها برای صرفه جویی در زمان، بهبود ایمنی و ساده کردن کارهای عادی روزمره استفاده کنند. به عنوان مثال، استفاده از واقعیت افزوده AR برای ارائه تصاویر تجهیزات برای در پیش چشم نمودار کردن رد پا در یک فضای تعریف شده برای مقایسه کردن گزینه های پیکربندی مختلف و یا استفاده از دستیاران شخصی تحت کنترل توسط صوت، برای بررسی از راه دور ویژگی های محصول یا قرار ملاقات از راه دور.

 

blockchain

 

بلاکچین

 

بلاکچین برآن است تا به طور بالقوه چالش های بحرانی و دیرینه در سرتاسر زنجیره های پویا و پیچیدۀ تأمین جهانی را که به طور سنتی ، مدل های حاکمیت متمرکز را درخود جای داده اند، رفع کند. قابلیت های فعلی ارائه شده توسط بلاکچین برای زنجیره تأمین متشکل است از یک مجموعه از فناوری ها و فرآیندهایی که میان افزار، بانک اطلاعاتی، فرآیند تأیید، امنیت، تجزیه و تحلیل و مفاهیم مدیریت قرارداد و هویت را در بر می گیرند.

بلاکچین همچنین به صورت فزاینده ای به عنوان یک خدمت یا گزینۀ توسعه از میان راه حل های زنجیره تأمین ـ که اهدافی نظیر اتوماسیون، ردیابی پذیری و امنیت را هدف قرار داده اند ـ  ارائه می شود. امروزه، یکی از جنبه های مهم فناوری بلاکچین، تأیید قانون گذاری نشده و بدون نظارت دولتیِ معاملات موفق و همچنین با ثبات بودن آن است. این قابلیت ها در حال حاضر، بودجه زیادی را برای توسعه بلاکچین زنجیره تأمین فراهم می کند.

 

مترجم: رامین حیاتی

 

۵
از ۵
۴۱ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش