لوگوی سردخانه

اینترنت اشیاء: در حال به پیش راندن لجستیک زنجیره تأمین

اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیاء: در حال به پیش راندن لجستیک زنجیره تأمین

انقلاب فن آوری در حیطه لجستیک زنجیره تأمین، موج متحول کننده ای از نوآوری ها و چالش های جدید را تجربه می کند. با وجود فن آوری های دیجیتالی سریع کنونی، مشتریان انتظار دارند که روند سفارش و تحویل کالا سریعتر انجام شده و در نتیجه، این امر باعث آن شده که سازمان هایی که به دنبال پیاده سازی فناوری های نوین هستند، خدمات را سریع تر و کارآمدتر ارائه دهند. "اینترنت اشیاء" از همین قسم نوآوری های مورد انتظار است که زنجیره تأمین پیچیده را به یک فرآیند یکپارچه تبدیل می کند. نوآوری های اینترنت اشیاء مانند حسگر داده ها و RFID (تکنولوژی تشخیص رادیویی) اطلاعاتی را جهت تجهیز ما به ویژگی هایی همچون ردیابی و هشدار لحظه ای، برای بهبود تصمیم گیری، فراهم می کنند. چنین داده هایی می توانند برای کمک به بهبود عملیات و کارها، به اطلاعات حیاتی تبدیل شوند. اینترنت اشیاء در حال  به پیش راندن لجستیک زنجیره تأمین می باشد.

 

اینترنت اشیاء در لجستیک زنجیره تأمین چیست؟

IoT یا اینترنت اشیاء مجموعه ای از دستگاه های بهم پیوسته (فیزیکی) است که می تواند داده ها را مانیتور، گزارش و آن ها را ارسال و تبادل کند. اطلاعات جمع آوری شده از طریق اینترنت اشیاء، اطلاعات فراوانی را برای دید تجاری بروز، به دست تولیدکنندگان و ذینفعان دیگر می رساند.

اسباب های متعددی در حیطه اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین وجود دارند. اسبابی از قبیل وسایل نقلیه مستقل و خودران، حسگرهای هشدار و اطلاع رسانی به مشتریان، اما جالب ترین کاربرد اینترنت اشیاء، تعبیه حسگرهای هوشمند در بسته بندی یک محصول است تا به مشتریان اجازه دهد کالاهای خود را در سراسر زنجیره تأمین تا مرحله تحویل نهایی، ردیابی کنند.

 

 

iot

 

اینترنت اشیاء چگونه به یک کسب و کار زنجیره تأمین کمک می کند؟

 

مشاهده پذیری بهتر

اینترنت اشیاء، لجستیک زنجیره تأمین را قادر می سازد که وسایل نقلیه، تجهیزات و دستگاه ها را به منظور به دست آوردن بروزرسانی لحظه ای از وضعیت کالا، به یکدیگر متصل سازد. این به ذینفعان یک گزارش مبسوط در سراسر زنجیره تأمین، از سردخانه تا مقصد مورد توافق، جهت تحویل کالا، ارائه می کند. و به جای تنها نشان دادن محموله در گذرگاه ها، محل دقیق آن را نشان می دهد. با تمامی این اطلاعات تلفیقی و تحلیل شده، تجارت می تواند براساس منطق خودش، تصمیم به موقع بگیرد. اینترنت اشیاء نه تنها به این امر، بلکه به کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت نیز کمک می کند.

 

همکاری پیشرفته

در شرکت های سردخانه که در آن ها یک زنجیره تأمین کاملاً پیچیده وجود دارد (به این معنا که کالاهای مختلف از مبادی تأمین کنندگان متفاوت و مکانهای مختلف تهیه می شوند). تحت چنین سناریوهایی، اینترنت اشیاء برای تصمیم گیرندگان، امکان دستیابی به ردیابی وضعیت کالا به صورت لحظه ای در زنجیره تأمین را فراهم کرده و همچنین به تجزیه و تحلیل آن به صورت جزئی پرداخته تا منتج به تصمیمات استراتژیک شده و بهره وری و کارآیی را به حداکثر برساند.

 

 بهینه سازی دارایی ها

دارایی های فیزیکی مانند ناوگان و وسایل نقلیه، می توانند با اتصال بهبود یافته تر، مانند اینترنت اشیاء، بهینه تر شوند. مسیرهای هوشمندانه تری را می توان برنامه ریزی کرد، همانطور که می توان تأخیر تحویل دارایی ها را به علت ترافیک یا ماندن در مراحل قبلی کار، شناسایی کرد.

سازمان می تواند با داده های به دست آمده، بازدهی دارایی را رصد و تحلیل کرده، و فرآیند را با برنامه ریزی حداکثر تعداد وظایف برای هر دارایی، بهینه کند. کل این کارها باعث تقویت تجارت می شود، زیرا می توان کالاهای تحویلی را به راحتی مدیریت کرد.

 

custommer

 

 

تقویت خدمت رسانی به مشتری

یک زنجیره تأمین قوی، نه تنها به حل بسیاری از مسائل لجستیک کمک می کند؛ بلکه در ارائه بهترین خدمات به مشتری نیز کارساز است. از آنجا که مدیران می توانند به راحتی از طریق دستگاه ها و برنامه های تلفن همراه، به اطلاعات دسترسی پیدا کرده تا جزئیات کامل سفر و گزارش های لحظه ای را ردیابی کنند؛ شناسایی مسائل، تماس با مشتری جهت مدیریت انتظارات یا انجام دادن ترتیبات لازم، آسان می شود. مشتری همچنین دارای کنترل و دید کاملی می باشد که این امر، کل معاملات زنجیره تأمین را افزایش می دهد.

 

اینترنت اشیاء وعده های زیادی را به ما می دهد، اما اجرای این وعده ها هنوز در مراحل اولیه در زنجیره تأمین است. گامهایی که توسط سازمانها برداشته می شود، مطمئناً در آینده نزدیک با پیشرفت فناوری، موجب بهره مندی فراوان از مزایای اینترنت اشیاء خواهد شد. شرکت های لجستیک سردخانه، برنامه های هوشمندی را تولید کرده اند که بر اساس اصول اینترنت اشیاء کار می کنند، به این صورت که هشدار هایی را به طور لحظه ای پس از هر نقطه عطف ایجاد می کنند، که مشتری را از محل محموله آگاه می کند. این امکانات شفافیت و کنترل کامل را به مشتری ارائه داده، تا تصمیمات تجاری صحیحی را بر اساس گزارش های برنامه، به مرحله اجرا بگذارد.

این یک سناریوی بُرد ـ بُرد برای مشتری و سازمان، در به کارگیری ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء می باشد که آینده صنعت لجستیک را شکل خواهند داد.

 

منبع: 20cube.com

مترجم: رامین حیاتی

 

 

 

۵
از ۵
۳۵ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش