لوگوی سردخانه

کاربرد ازن برای افزایش ماندگاری سبزیجات با مهار رشد میکروبی

سبزیجات تأمین کننده‌ی مهم‌ترین ترکیبات مورد نیاز سلامت انسان هستند که می‌توانند خطر بیماری‌های خطرناک و سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند. در سراسر جهان مصرف سبزیجات در سال 2013 به 134 کیلوگرم رسید که نسبت به سال 2012،  0.6 درصد افزایش داشته است. تمایل مصرف کنندگان به دسترسی سبزیجات در طول سال، افزایش تنوع و افزایش آگاهی از سلامتی، دلایل مهم افزایش مصرف سبزیجات در سراسر جهان بوده است.

ازن و افزایش ماندگاری سبزیجات - Ozon

 

ذخیره‌ی سبزیجات پس از فصل برداشت به دلیل ارائه‌ی عرضه‌ی ثابت مطابق با نوسانات تقاضای روزانه و تأمین محصول بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای گسترش طراوت و شادابی محصولات باغی در صنایع غذایی اعمال شده است، از جمله متداول‌ترین آن‌ها ذخیره در سردخانه، جو کنترل شده (CA) و کاهش فشار است در حالی که جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش، ذخیره‌سازی مواد غذایی با ازن است.

 

ازن به طور گسترده‌ای در صنایع غذایی به عنوان ماده‌ی ضدعفونی کننده استفاده می‌شود و دارای خواص ضد میکروبی بهتری نسبت به کلر است. پس از تأیید ازن به عنوان ماده‌ی شیمیایی GRAS (به طور كلی به عنوان ایمن شناخته می شود) در سال 1997، FDA ایالات متحده ازن را به عنوان یك افزودنی ضد میكروبی ایمن برای تماس مستقیم با انواع مواد غذایی تأیید کرد. ازن در دمای اتاق و یخچال در فاز گازی است و تا حدی در آب حل می‌شود. ازن در هوا نسبتاً پایدار است اما در محلول‌های آبی بسیار ناپایدار است. ازن به طور مداوم اما به آرامی در اکسیژن تجزیه می شود و بنابراین هیچ باقیمانده‌ای در غذا باقی نمی‌گذارد.

 

ازن و افزایش ماندگاری سبزیجات - Ozon

 

فعالیتهای غیرفعال سازی میکروبی توسط ازن در سبزیجات به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است. هنگامی که نوبت به کار با تجارت فست فود، شرکت‌های پذیرایی و صنایع سبزیجات تازه می‌رسد، فرایند شستشو به منظور رعایت اصول بهداشتی استاندارد به طور عمده مورد نیاز است. بنابراین، تکنیک جدیدی شامل فرآیند شستشو برای بهبود غیرفعالسازی عامل بیماری‌زای خطرناک ضمن حفظ کیفیت سبزیجات، ضروری است.

 

ازن به طور مستقیم و غیرمستقیم، برای ضد عفونی میوه ها و سبزیجات به عنوان ماده‌ای بی خطر برای استفاده کردن شناخته شده است. ازن در کاربرد غیرمستقیم، معمولاً در آب حل می‌شود و سپس یک محلول از آب و ازن تولید می‌شود. مطالعات بسیاری با هدف استفاده از آب ازن در تیمار سبزیجات، همراه با قرار گرفتن در معرض ازن به طور مستقیم در یک سیستم ذخیرهسازی سرد صورت گرفته است. انتظار می‌رود این سیستم تیماری یکپارچه‌ی ازن، غیرفعال سازی میکروبی را به حداکثر برساند و سپس به نوبه خود ماندگاری سبزیجات را افزایش دهد.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده از ازن در سردخانه و مشاوره با متخصصان، با ما در ارتباط باشید

 

منبع: matec-conferences.org

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش