لوگوی سردخانه

معرفی آیس بانک و انواع آن

اطلاعاتی درباره آیس بانک

آیا می دانید که آیس بانک یک راه برای ذخیره کردن انرژی گرمایی با درجه حرارت پایین می باشد؟  شاید برایتان عجیب باشد که یک سیستم تولید سرما چگونه گرما را ذخیره می کند. در اصل خود سرما یک مفهوم فیزیکی نیست و هنگامی که انرژی گرمایی به پایین ترین سطح می رسد سرما ایجاد شده و یخ تولید می گردد.

 

آیس بانک چیست

به معنای سیستم ذخیره کردن انرژی برودتی یخ است. این مکانیزم نوین جهت بهینه سازی مصرف انرژی تولید شده است.

تاریخچه ساخت آیس بانک در حدود صد سال پیش در کشور ایران یخچال هایی وجود داشت که در شهر ها و محله ها به روش سنتی یخ لازم برای تابستان را در آن ذخیره می کردند. با گسترش تکنولوژی این سیستم طراحی شده تا باعث کاهش مصرف برق شده و از گرم شدن کره زمین هم جلوگیری شود.

 

آیس بانک

 

انواع آیس بانک

  1. به صورت کاملا جدا و مستقل کار می کنند یعنی تمام تجهیزات سیکل تبرید شامل کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط و غیره را دارا هستند و چیلر ندارد.
  2. در کنار چیلر ساخته می شود.

مشخصات آیس بانک : مهم ترین قسمت آیس بانک، مخزن ذخیره سازی یخ و کویل برودتی آن است.در مدار دستگاه چند شیر کنترلی وجود دارد. در بعضی از مواقع با توجه به کاربرد آن بعضی از قطعات حذف یا اضافه می شوند ولی کویل و مخزن هیچگاه از دستگاه جدا نشده زیرا دو جزء اصلی در دستگاه محسوب می شوند.

 

ساخت آیس بانک

در این سیستم یک مخزن آب وجود دارد که در ساعات کم بار یعنی از 12 شب تا 6 صبح آب داخل مخزن به یخ تبدیل می شود.این یخ در ساعات پیک  برای خنک کردن محل و بالا بردن بهره وری دستگاه های برودتی به کار می رود.

دستگاه آیس بانک با تولید و ذخیره کردن یخ در طول ساعات نیمه شب، در طول روز برودت لازم را در اختیار ما می گذارد.

اولین سازنده آیس بانک:  بابک بختیاری اولین بنیانگذار مجموعه آیس پک بود که در سال 1386 ساخته شد.

کاربرد آیس بانک همراه سیستم چیلر است و برای استفاده بهتر از ساعتهای کم بار برودتی ساخته شده است. این دستگاه بیشتر در تهویه مطبوع و صنعت استفاده می شود و بهتر آن است که پایین تر از سطح زمین در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی نصب کرد.

 

سیستم آیس بانک :

  1. پیش ساخته
  2. کویل
  3. سیلو

آیس بانک دست دوم را با اطمینان از سلامتی دستگاه خریداری کنید تا به مشکل برخورد نکنید. مشخصات دستگاه را  دقیق چک کنید.

 

سیستم داخلی آیس بانک

 

آیس بانک کوچک برای مصارف کوچک تر و جاهایی که محدودیت فضا وجود دارد، کاربردی می باشد.

آیس بانک شیر برای نگهداری و جلوگیری از فساد شیر به جای چیلر های زیر صفر و بالای صفر استفاده می شود. همچنین برای مکان هایی که فرایند پاستوریزه شدن شیر را خودشان انجام می دهند لازم می باشد.

آیس بانک آمونیاکی بیشتر در صنایع بزرگ کاربرد دارد.دمای جوش آمونیاک 33 درجه زیر صفر می باشد. به دلیل داشتن پیوند هیدروژنی قابلیت انحلال زیادی در آب دارد. بوی آمونیاک نامطبوع است. در شرایط خاصی قابل اشتعال است و در صورت نشتی در محیط باعث مسمومیت میشود. قابلیت انتقال بالایی در حالت گاز یا مایع دارد.

آیس بانک در صنایع غذایی به جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی و مواد خام استفاده می شود.

اواپراتور آیس بانک همان کویل اواپراتور است که جزء اصلی دستگاه می باشد.

آیس بانک چیلر در واحد های تجاری، اداره ها، خانه های مسکونی و برودت صنعتی  استفاده می شود و دلیل استقبال از این سیستم اینست که هزینه و تعرفه برق زیاد شده است.

تاسیسات آیس بانک طوری طراحی شده است که در ساعات مورد نیاز دمایی سرد و ثابت را برای شما فراهم می کند برعکس تاسیسات سرمایشی دیگر که ساعت های مخصوصی با صرف انرژی زیاد کار می کنند.

 

کاربرد آیس بانک در سیستم های تهویه مطبوع

در سیستم های تهویه مطبوع یکی از دغدغه ها ، مقدار برقی است که در چیلرهای تراکمی استفاده می شود. در سیکل تبرید تراکمی چیلر، کمپرسوری وجود دارد که برق زیادی را مصرف می کند. در تهویه مطبوع این سیستم با نام سیستم ذخیره سازی یخ شناخته می شود.

آیس بانک صنعتی در صنایع مختلف و در سیستم های انبارداری و سردخانه های مدرن استفاده می شود.

طراحی آیس بانک به گونه ای بوده که باعث صرفه جویی در مصرف برق شود و برودت لازم را هم تامین کند.

آیس بانک فریونی در جاهای کوچک و متوسط کاربرد دارد. فریون گروهی از مواد شیمیایی بدون بو هستند که با نام CFC آن را می شناسیم. کلر و فلوئور با ازن ترکیب شده و اکسیژن تولید می شود. دمای جوش فریون ها تقریبا 30 درجه زیر صفر می باشد. در آب به میزان کم حل می شوند. قابل اشتعال نبوده و مسمومیت ایجاد نمی کنند.

آیس بانک لبنیات: این دستگاه  در صنعت لبنیات کاربرد زیادی دارد و در انجام مراحل مختلف تولید لبنیات، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

معایب آیس بانک

  1. در بعضی از پروژه ها با توجه به آپشن ها و امکانات مورد نیاز، سیستم پیچیده بوده و قیمت آن نسبت به سیستم چیلر بیشتر می شود.
  2. فضای زیادی برای نصب کردن تجهیزات لازم است.
  3. تکنسین آموزش دیده برای نگهداری لازم است.
  4. رسوب آب در سیستم باعث بروز مشکلات می شود.

مخزن آیس بانک این قابلیت را دارد که ذخیره انرژی را حدود 20 تا 100 درصد برای تامین انرژی سرمایشی ایجاد کند.

کاربرد آیس بانک در صنعت برای جلوگیری از رشد و تکثیر باکتر های تجزیه کننده و عوامل میکروبی و همچنین از فاسد شدن موادی که فساد پذیر هستند به کار می رود.

 آیس بانک در صنعت داروسازی برای نگهداری دارو های تولیدی کاربرد دارد تا از خراب شدن دارو ها جلوگیری کند چون محدوده دمایی ثابتی بین منفی 3 تا 6 درجه سانتیگراد دارد.

 آیس بانک  در صنایع کوچک جهت حفظ دما و تامین انرژی سرمایشی مورد نیاز آنها کاربرد دارد.

 

 مزایای آیس بانک

  1. مصرف کمتر انرژی برق
  2. کمک گرفتن از سرما ساز های کوچک
  3. بالا بردن  توان سیستم های برودتی
  4. مفید برای محیط زیست

کاربرد آیس بانک در بیمارستان ها به دلیل ذخیره انرژی و دمای ثابت کاربرد زیادی دارد.

 کاربرد آیس بانک در مراکز انتقال خون برای حفظ فراورده های تولید شده از خون های اهدایی استفاده می شود.

 

آیس بانک بیرونی

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش