لوگوی سردخانه

سردخانه زیر صفر چیست؟ معرفی انواع سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر چیست؟

   به سردخانه ای که دمای آن بین 18 تا 20 درجه سانتیگراد باشد سردخانه زیر صفر گفته می شود. با استفاده از مبردهای خاص و کمپرسورهای دو مرحله ای می توان دمای آن را تا منفی 40 درجه سانتیگراد رساند. این سردخانه برای منجمد کردن انواع میوه و سبزیجات و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه ساخت سردخانه زیر صفر:

   تاریخچه سردخانه در ایران باز می گردد به نگهداری از مواد غذایی در غارها. با پیشرفت معماری ایرانی، یخدان ها بهترین مکان برای حفاظت از مواد غذایی بودند. در قدیم آب هایی را که شب گذشته یخ زده بود را داخل گودال یخ ریخته و فضای بین یخ ها را با آب پر می کردند تا دوباره در شب یخ بزنند و ضخیم تر شوند تا به راحتی ذوب نشوند. سپس برای حفاظت با خاک و کاه نرم پوشیده می شدند تا در تابستان مورد استفاده قرار گیرند. در 1290 اولین سردخانه توسط روس ها در ایران تاسیس شد تا برای شیلات شمال از آن استفاده کنند. با این اتفاق با پیشرفت تکنولوژی سردخانه ها به شکل امروز در آمده اند. قدمت سردخانه در ایران به حدود 280 سال می رسد که همچنان این پیشرفت با تولید سردخانه های زیر صفر و بالای صفر ادامه دارد.

انواع سردخانه زیر صفر:

  • سردخانه زیر صفر کوچک ( اتاقی): این نوع مناسب فروشگاه ها و هایپرها جهت نگهداری و توزیع مواد غذایی و پروتئینی است.
  • سردخانه کانکسی ( کانتینری): از این نوع سردخانه برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده می کنند و بیشترین کاربرد آن روی کشتی و سکوهای نفتی است. این سردخانه ها در دو سایز 20 و 40 فوت تولید می شوند.
  • سردخانه صنعتی زیر صفر: این نوع از سردخانه برای نگهداری محصولات و مواد غذایی برای مدت طولانی در سایز بزرگ ساخته می شود. موادی چون گوشت، ماهی، میگو و خشکبار و میوه در آن نگهداری می شوند.
  • سردخانه متحرک زیر صفر: این نوع برای حمل و جابجایی مواد غذایی منجمد شده قابل استفاده است.

 

سردخانه زیر صفر مواد غذایی

سردخانه زیر صفر مواد غذایی 

 

مشخصات فنی سردخانه زیر صفر:

   ظرفیت سردخانه زیر صفر 20 تا 80 اسب بخار ساخته می شود. با توجه به نوع کاربرد سردخانه، تجهیزات در محدوده ظرفیت آن مورد استفاده قرار می گیرد. سردخانه از لحاظ گاز مبرد استفاده شده در آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

سردخانه زیر صفر فریونی:

   از مزایای سردخانه زیر صفر فریونی می توان به غیر قابل اشتعال بودن، غیر سمی بودن و هزینه نگهداری پایین آن نسبت به سردخانه آمونیاکی اشاره کرد. از اینرو طرفداران زیادی دارد. سردخانه فریونی در مواردی که نیاز به سردخانه کوچک باشد، کاربرد دارد.

سردخانه زیر صفر آمونیاکی:

   این سردخانه برای نگهداری مواد غذایی بسیار مطلوب است. از مزایای آن بالاترین اثر مبرد در بین مبردها، هزینه و قیمت مناسب و همچنین بوی شدید مبرد ( برای زمانی که سردخانه دچار نشتی می کند عامل مهمی به شمار می آید). این سردخانه ها بیشتر مناسب نصب در کارخانجات می باشد.

کفپوش سردخانه زیر صفر:

برای پوشاندن کف سردخانه زیر صفر باید از کفپوش های پلی یورتان و اپوکسی استفاده کرد.

کفپوش اپوکسی تا دمای 4 درجه زیر صفر دوام می آورد و کفپوش پلی یورتان تا دمای سی درجه سانتیگراد زیر صفر مناسب است. دمایی بیش از سی درجه باعث آسیب کفپوش پلی یورتان خواهد شد از اینرو زیر کفپوش را با بتن و لایه های سخت می پوشانند. معمولا از هیترها و لوله های گرمایشی در لایه های زیرین سردخانه برای محافظت از کفپوش ها استفاده می کنند تا دوام بیشتری داشته باشند.

مزایا سردخانه زیر صفر:

  • باعث طول عمر محصولات می شو
  • نگهداری از مواد غذایی چون گوشت، مرغ، ماهی و میگو
  • مواد غذایی به سرعت یخ می زنند.

معایب سردخانه زیر صفر:

  • مواد غذایی بعد از 14 روز باید جای خود را به محصولات جدید بدهند.

کاربرد سردخانه زیر صفر در صنایع دارویی:

   کاربرد آن شامل داروخانه ها، شرکت های تولید و پخش دارو و بیمارستان ها می باشد.

کاربرد سردخانه زیر صفر در صنایع غذایی:

   این سردخانه در فروشگاهها، هایپرها، مال ها، کارخانجات تولید مواد غذایی، کشتارگاه های گوشت و مرغ، رستوران ها و سالن های غذاخوری و گلخانه ها کاربرد دارد.

کاربرد سردخانه زیر صفر در صنایع شیمیایی:

   این سردخانه ها در شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی کاربرد دارند.

احداث سردخانه زیر صفر:

   یکی از مهمترین مسائل پیش روی فعالان این حوزه احداث سردخانه زیر صفر و هزینه های تجهیزات و آماده سازی آن می باشد. مواردی که بیشترین هزینه احداث سردخانه و آماده سازی آن را در بر می گیرد شامل: ابعاد سردخانه، نقشه برق، تابلو برق، موتور (کمپرسور) ، اواپراتور، ساندویچ پانل، شیرآلات، تجهیزات کنترلی ( کستل یا دانفوس) می باشد.

سردخانه با سالها تجربه در زمینه طراحی، سردخانه سیار، سردخانه دسته دوم، سردخانه رستوران در قالب یک طرح توجیهی سردخانه جهت بازگشت سرمایه تمام تلاش خود را جهت اقتصادی بودن هزینه ها با ظرفیت مورد نظر به کار می گیرد. طراحی اصولی، بهره بردن از تجهیزات با کیفیت، رعایت کلیه نکات مهندسی در طراحی سردخانه و نصب، گارانتی عملکرد مطلوب سردخانه، بازدیدهای دوره ای و خدمات پس از فروش را نیز شامل خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به سایت سردخانه  مراجعه نمایید.

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

سعید رضایی گفت:
سلام. هزینه راه اندازی یک سردخانه زیر صفر 1000 تنی چقدر هستش؟

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش