لوگوی سردخانه

تنظیم دمای سردخانه برای سیب زمینی

اهمیت دمای ذخیره سازی سیب زمینی

دمای سردخانه برای سیب زمینی و حفظ کیفیت آن بعد از برداشت بسیار مهم است. غده های سیب زمینی بعد از برداشت همچنان زنده هستند و با محیط اطراف خود تعامل دارند. بنابراین برای حفظ کیفیت غده ها در طول ذخیره سازی، محیط نگهداری باید به نحوی تنظیم شود که آسیب غده ها به حداقل برسد. دمای سردخانه مهمترین عامل در حفظ کیفیت سیب زمینی ذخیره شده است.

اگر دمای سردخانه برای سیب زمینی مناسب نباشد، تلفات غده ها افزایش می یابد. زیرا تنفس، جوانه زدن، از دست دادن آب، ترکیب شیمیایی و ایجاد بیماری ها همگی تحت تاثیر دما هستند. بیماری های قارچی و باکتریایی از جمله مهمترین عارضه هایی هستند که موجب تلفات سیب زمینی ها می شوند. برای جلوگیری از  این مشکلات، بسته به نوع سیب زمینی ذخیره شده، باید دمای ذخیره سازی سیب زمینی به درستی کنترل شود.

 

دمای سردخانه برای سیب زمینی

 

مناسب ترین دمای سردخانه برای سیب زمینی

سرعت تنفس غده  های سیب زمینی در دمای 7.2 درجه سانتی گراد به حداقل می رسد. بنابراین سرعت تنفس در بالاتر و پایین تر از این دما افزایش می یابد. برای اکثر واریته های سیب زمینی، دمای کمتر از 3 درجه سانتی گراد و بیشتر از 15 درجه سانتی گراد موجب افزایش چشمگیر تنفس می شود. تنفس بالا برای ذخیره سیب زمینی بسیار مضر است. بنابراین دماهای کمتر از 3 و بیشتر از 15 درجه سانتی گراد برای ذخیره سیب زمینی هرگز توصیه نمی شود. در نتیجه مناسب ترین دمای سردخانه برای سیب زمینی همان دمای 7.2 درجه سانتی گراد است.

فقط گاهی در برخی مواقع می توان دمای سردخانه برای سیب زمینی را به کمتر از 4 درجه سانتی گراد رساند. عدم جوانه زدن سیب زمینی ها یکی از این موارد است. جوانه زدن غده ها باعث افزایش سرعت تنفس و در نتیجه کاهش کیفیت سیب زمینی ها می شود. بنابراین نیاز است که با تغییر دمای سردخانه برای سیب زمینی یک دوره خواب ایجاد شود. طول مدت خواب در حین ذخیره سازی بر اساس تنوع، دما و سن فیزیولوژیکی غده ها تعیین می شود. این دوره معمولا از سالی به سال دیگر متفاوت است. اکثر واریته های سیب زمینی در دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد، در طول یک فصل ذخیره سازی ( تا 8  ماه) به خواب می روند. لازم به ذکر است که این دما نباید به کمتر از 3 درجه سانتی گراد برسد.

 

 دمای ذخیره سازی سیب زمینی

 

جلوگیری از شیرین شدن سیب زمینی ها در سردخانه

مهمترین عامل تحت تاثیر دمای سردخانه برای سیب زمینی، تجمع قندها است. تجمع قندها بر کیفیت پخت و فرآوری سیب زمینی تاثیر می گذارد. در دمای کمتر از 7.2 درجه سانتی گراد، تجمع قندهای کاهنده منجر به تیره شدن رنگ چیپس ها و سیب زمینی های سرخ شده می شود. همچنین در دمای کمتر از 3 درجه سانتی گراد تجمع قندها به حدی است که طعم و کیفیت پخت سیب زمینی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر این اتفاق برای شما افتاد و سیب زمینی ها شیرین شدند، نگران نباشید! با افزایش دمای نگهداری به 13 تا 15.5 درجه سانتی گراد به مدت 4 تا 6 هفته قبل از حمل و نقل می توانید این مشکل را برطرف کنید. توصیه می شود که برای این کار، دما را روی 14 درجه سانتی گراد تنظیم کنید که دما به بالاتر از 15.5 نرسد. زیرا دمای بالای 15.5 درجه سانتی گراد به عنوان دمای سردخانه برای سیب زمینی استرس زا است.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

یاشار گفت:
ممنون از مقاله خوبتون. خیلی دنبال دمای مناسب برای نگهداری سیب زمینی در سردخانه میگشتم که بالاخره به کمک شما پیدا کردم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش