لوگوی سردخانه

کاربرد تیمار ازن برای افزایش ماندگاری میوه‌‌ی انبه

ازن و ماندگاری انبه - Ozon

 

میوه‌ی انبه (.Mangifera indica L) میوه‌ای مهم از نظر اقتصادی در مناطق استوایی است. با این حال، به عنوان یک میوه‌ی گوشتی، تلفات ناشی از پیری، خشک شدن، اختلالات فیزیولوژیکی، آسیب‌های مکانیکی و فساد میکروبی می‌تواند در هر نقطه از برداشت تا زمان استفاده‌ی این میوه‌ی مناطق گرمسیری رخ دهد. کاهش میزان پس از برداشت انبه تا میزان 34٪ ، در طول نگهداری و ذخیره‌سازی نامناسب رخ می‌دهد. اخیراً گزارش شده است که کاربردهای ازن روی کالاهای پس از برداشت، از جمله میوه‌ی انبه، روشی موثر در به تأخیر انداختن رسیدگی، کاهش آلودگی میکروبی و بهبود کیفیت میوه در هنگام ذخیره‌سازی است. تیمار با ازن می‌تواند با کاهش جمعیت میکروبی و با اکسیداسیون اتیلن تا هنگام رسیدن به زمان رسیدگی محصول، ماندگاری انبه را افزایش دهد.

 

ازن و ماندگاری انبه - Ozon

 

در تحقیقی که توسط تران و همکاران انجام شد، میوه‌های انبه با ازن در غلظت‌های 2 میکرولیتر به مدت 20 دقیقه و 10 میکرولیتر به مدت 10 دقیقه در بدو ورود به سردخانه و همچنین پس از 3 روز ذخیره‌سازی ضدعفونی شدند و با میوه‌های شاهد (تیمار نشده) مقایسه شدند. میوه‌ها برای تعیین اثرات ازن بر کیفیت انبه در دمای محیط (25 درجه‌ی سانتی‌گراد) ذخیره شدند. ازن در غلظت 10 میکرولیتر به طور قابل توجهی میزان تنفس را در روز 4 و 6 در مقایسه با تیمار شاهد کاهش داد. پس از تیمار، تولید اتیلن در میوه‌های تیمار شده کاهش یافت، اما در روز 4 و روز 6، تولید اتیلن بالاتری در تیمارهای ازن مشاهده شد. ازن در غلظت 10 میکرولیتر باعث کاهش وزن انبه در روز 6 شد. با این حال، تفاوت معنی‌داری در میزان استحکام میوه، مواد جامد محلول و اسیدیتهی قابل تیتراسیون در بین تیمارها مشاهده نشد.

 

در صورت تمایل به تهیه‌ی میوه و سبزیجات ضدعفونی شده با ازن و یا نگهداری محصولات خود به منظور ضدعفونی شدن با ازن در سردخانه‌های ما، با سایت سردخانه در ارتباط باشید.

 

منبع: semanticscholar.org

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش