لوگوی سردخانه

معرفی سردخانه دو مداره و کاربردهای آن❄️

سردخانه صنعتی دو مداره چیست؟

سردخانه دو مداره

گستردگی سردخانه صنعتی دو مداره در کشورها می توان یکی از نشانه های پیشرفت صنایع در کشورها نامید. امروزه برای حفظ تازگی محصولات کشاورزی و غذایی فساد پذیر از اتاق های بزرگی که دارای دمای بسیار کمتر از محیط هستند استفاده می شود که سردخانه نام دارند. سردخانه دو مداره چیست؟ به محلی اطلاق می شود که معمولا دارای دو درجه مختلف از دما برای نگهداری از مواد غذایی است. دمای این سردخانه ها از +5  تا -33 درجه می باشد که یا باید بر روی دمای بالای صفر و یا زیر صفر تنظیم شده باشد اما داشتن قابلیت تنظیم دما آن را از سایر سردخانه ها متمایز می کند.

در طراحی سردخانه صنعتی دو مداره از سالن های متعدد با دماهای مختلف برای نگهداری مواد غذایی، دارویی و غیره استفاده می شود و چنانچه سالنی از مواد غذایی خالی شود میتوان با تغییر دما، کارکرد آن را برای ذخیره سازی سایر مواد غذایی تغییر داد.

انواع سردخانه دو مداره

از آنجایی که همه مواد غذایی برای سالم ماندن نیاز به دمای یکسانی ندارند بنابراین این تفاوت دما را می توان در دو گروه زیر صفر و بالای صفر متمایز کرد.

سردخانه زیر صفر

به سردخانه هایی اطلاق می شود که دمای آن بین -12 تا -23 درجه زیر صفر است و مناسب مواد غذایی می باشد که نقطه انجماد آنها برای حفظ خواص پایین است به عنوان مثال انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، همبرگر، سوسیس و غیره در این گروه قرار می گیرد.

سردخانه بالای صفر

دمای سردخانه  بالای صفر عموما از  1 تا 5 درجه بالای صفر تنظیم می شود و برای حفظ تازگی و خواص برخی مواد غذایی مانند محصولات کشاورزی و لبنی، میوه ها و سبزیجات، دارو مناسب می باشد. این محصولات ممکن است به دو صورت کوتاه مدت یا بلند مدت در این مکان باقی بمانند.

انواع سردخانه های دو مداره از نظر ساخت

اغلب سردخانه صنعتی دو مداره از لحاظ ساختاری به سه شکل ساخته می شوند:

  1. کانکس : که به آن سردخانه متحرک دو مداره نیز می گویند و امکان حرکت و جا به جایی آن وجود دارد و به سردخانه دو مداره سیار نیز معروف است
  2. سوله
  3. اتاقک

احداث سردخانه دو مداره

 

احداث سردخانه دو مداره

به دلیل واردات متنوع مواد غذایی  میوه و سبزیجات از اقصی نقاط جهان نگهداری آنها به دلیل داشتن نقطه انجماد متفاوت، مشکل به نظر می رسد با طراحی سردخانه دو مداره و احداث آن می توان ظرفیت ذخیره سازی مواد غذایی را افزایش داد و در صورت خالی شدن سالن ها با تغییر کاربری آن از فضاهای سردخانه به خوبی استفاده کرد.  مرحله اول احداث، ارائه طرح توجیهی سردخانه دو مداره می باشد این طرح به صورت نوشتاری است.  هدف از نوشتن طرح توجیهی بررسی همه جانبه روند احداث سردخانه ، امکانات و سرمایه همچنین میزان فضای مورد نیاز می باشد.

مزایای سردخانه دو مداره

  • ایجاد سالن های مختلف با دماهای مختلف برای نگهداری اختصاصی تر مواد غذایی و دارویی
  • تغییر کاربری سالن ها در صورت عدم وجود مواد غذایی و تنظیم مجدد دمای آنها
  • استفاده مفید و موثر از فضای سردخانه
  • جلوگیری از خسارات بیشتر به دلیل عدم حفظ استاندارد مواد غذایی

معایب سردخانه دو مداره

از آنجایی که احداث سردخانه صنعتی دو مداره مزایای زیادی دارد و باعث می شود در هزینه ها صرفه جویی شود لذا تنها عیب جزئی که می تواند داشته باشد هزینه های مربوط به لوله کشی و اتصالات در موتور خانه و سالن های بالای صفر خواهد بود.   

مشخصات فنی سردخانه دو مداره

برای احداث سردخانه دو مداره  به تجهیزات خاصی نیاز است که برای حفظ مواد غذایی و دارویی موثر عمل کند. مشخصات فنی سردخانه دو مداره شامل موارد زیر است:

  1. کمپرسور سردخانه دو مداره

کمپرسور، مهمترین بخش هر سردخانه صنعتی دو مداره می باشد که وظیفه آن فشرده کردن گاز  مورد استفاده در سردخانه است و در پروسه فشرده سازی میزان دمای گاز نیز زیاد می شود.

  1. کندانسور سردخانه دو مداره

کارکرد اصلی کندانسور  در سردخانه مبدل حرارتی است. گازهایی که دمای آن با فشرده سازی کمپرسور بالا رفته بود به وسیله کندانسور با عمل خنک کردن به مایع تبدیل می شود.

  1. اپراتور سردخانه دو مداره

وظیفه اپراتور سرد کردن فضای داخل اتاق های سردخانه صنعتی دو مداره می باشد این بخش از 4 قسمت تشکیل شده است و با لوله کشی از میان این 4 بخش به خنک کردن فضای داخلی اتاق ها می پردازد.

 

سایر مشخصات سردخانه دو مداره

سایر قطعات به کار رفته در ساخت سردخانه صنعتی دو مداره شامل موارد زیر می شود:

ساندویچ پانل سردخانه دو مداره

ساندویچ پانل سازه های مدرن هستند که امروزه برای ساخت سردخانه دو مداره از آن استفاده می شود از ویژگی های این سازه سبک بودن بودن در عین مقاومت زیاد است همچنین از ورود و خروج هوا به داخل فضای سردخانه جلوگیری می کند.

نقشه برق سردخانه دو مداره

نقشه برق سردخانه صنعتی دو مداره در واقع طرح کلی قرار گیری سیستم های سرمایشی را نشان می دهد.

تابلو برق سردخانه دو مداره

تابلو برق سردخانه صنعتی دو مداره شامل جعبه ای فلزی می باشد و وظیفه هدایت کل سیستم را به عهده دارد و عملیات استارت و راه اندازی، کنترل و  خاموش کردن دستگاه های مربوط به سردخانه را انجام می دهد.

موتور سردخانه دو مداره

اصلیترین عامل راه اندازی سیستم سردخانه ها، موتور است و سردخانه ها با توجه به میزان دمای حفظ محصولات به موتوری قدرتمند نیاز دارند.

کفپوش سردخانه دو مداره

کفپوش سردخانه دو مداره باید از مقاومت بالایی در برابر دما برخوردار باشد در غیر این صورت ترک خورده و باعث پیدایش باکتری ها و قارچ ها خواهند شد.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

یاسر توحیدی گفت:
قیمت اجاره سردخانه دو مداره با سردخانه های دیگر متفاوت است؟
    مدیریت گفت:
    جهت اطلاع از قیمت اجاره با شماره های 02632775434 - 02632775424 تماس بگیرید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش