لوگو سردخانه دات کام شرکت سردخانه فرخ آسیا

استانداردها و دستورالعمل های سردخانه داری رده مواد غذایی

  • دستورالعمل‌های سردخانه مواد غذایی

    دستورالعمل های سردخانه مواد غذایی

    دستورالعمل های سردخانه مواد غذایی در ساخت سردخانه‌های مواد غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، زیرا سردخانه های مواد غذایی به عنوان واسطه‌ای میان تولیدکنندگان، فرآوری‌کنندگان، خرده‌فروشان و نهایتاً مصرف‌کنندگان عمل می‌کنند. این سردخانه‌ها با ایجاد محیطی مناسب برای نگهداری مواد غذایی، از فساد و آلودگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب عمر مفید محصولات غذایی را افزایش می‌دهند. اما برای اینکه این سردخانه‌ها به درستی عمل کنند و ایمنی و کیفیت مواد غذایی حفظ شود، باید استاندارد سردخانه مواد غذایی و دستورالعمل های سردخانه مواد غذایی را رعایت کنند.

    استاندارد سردخانه مواد غذایی و انواع آن

    سردخانه‌های مواد غذایی به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام برای نگهداری نوع خاصی از محصولات طراحی شده‌اند. این انواع شامل:

    1. سردخانه‌های منجمد: این سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات غذایی که نیاز به دماهای بسیار پایین دارند، مانند گوشت، ماهی و سبزیجات منجمد، طراحی شده‌اند.
    2. سردخانه‌های خشک: این نوع سردخانه‌ها برای نگهداری محصولاتی که به رطوبت حساس هستند و نیاز به محیطی خشک دارند، مانند غلات و محصولات خشکبار، استفاده می‌شوند.
    3. سردخانه‌های خنک یا یخچال‌ها: این سردخانه‌ها برای نگهداری محصولاتی که نیاز به دمای معتدل دارند، مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی، به کار می‌روند.

    رعایت استاندارد سردخانه مواد غذایی

    استاندارد سردخانه مواد غذایی بر حفاظت از سلامت و بهداشت مواد غذایی متمرکز است. هر گونه نقص در زیرساخت‌های سردخانه، مانند نشت در سقف یا دیوارها، وجود علف‌های هرز، آب راکد یا سطل زباله در محیط پیرامون سردخانه می‌تواند سلامت مواد غذایی را به خطر بیندازد. همچنین، وجود مواد شیمیایی یا سموم در نزدیکی سردخانه مواد غذایی ممنوع است، زیرا این مواد می‌توانند باعث آلودگی محصولات شوند.

    دستورالعمل‌های سردخانه مواد غذایی

    دستورالعمل‌های سردخانه مواد غذایی بر اساس اصول مشخصی تنظیم شده‌اند که اجرای صحیح آن‌ها تضمین می‌کند مواد غذایی در محیطی ایمن و بهداشتی نگهداری شوند. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:

    1. بهداشت و آموزش شخصی: تمامی کارکنان سردخانه باید بهداشت شخصی خود را رعایت کرده و در دوره‌های آموزشی مرتبط با ایمنی مواد غذایی و بهداشت شرکت کنند.
    2. کنترل آفات: سردخانه‌ها باید به طور منظم تحت نظر قرار گرفته و از ورود آفات مختلف مانند حشرات، جوندگان و پرندگان جلوگیری شود. به روز رسانی‌های مرتبط با کنترل آفات باید هر سه ماه یکبار انجام شود.
    3. برنامه زمان‌بندی بهداشتی: نظافت و پاکسازی سردخانه‌ها باید به صورت منظم و مستمر انجام شود و تمامی اقدامات مرتبط با نظافت باید به دقت ثبت و مستند شود.
    4. قابلیت ردیابی اجناس: سردخانه‌ها باید سیستم‌هایی را برای ردیابی محصولات و کدهای تاریخ مصرف داشته باشند تا از اجرای روش “اولین ورودی – اولین خروجی” در چرخش موجودی اطمینان حاصل شود.

    همچنین باید تدابیری در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود هیچ محصولی در سردخانه ذخیره نشود که بتواند به دلیل رایحه یا بوی خود، محصولات دیگر را آلوده کند. بسته بندی مواد غذایی به رایحه ها حساس است و می تواند آن ها را جذب کند، بنابراین نوع موجودی که در سردخانه حضور دارد، عاملی است که بیشتر مشتریان مواد غذایی به هنگام انتخاب لجستیک شخص ثالث خود، آن را در نظر می گیرند.

    دستورالعمل های سردخانه مواد غذایی

    سردخانه های رده مواد غذایی، علاوه بر اجرای حافظت بیشتر در برابر وارد آمدن صدمات و آلودگی به مواد غذایی، در حصار چهار اصل کلی تحت عنوان “اصول چهارگانه مکنا” عملیات می کنند.

    این اصول به شرح زیر هستند:

    بهداشت و آموزش شخصی در استاندارد سردخانه مواد غذایی

    این اصل حکم می کند که تمام کارکنان سردخانه های رده مواد غذایی، باید دست‌ هایشان را با صابون ‌هایی که توسط شرکت تهیه شده، درون سینک های مجهز به سیستم ‌های خشک ‌کن بهداشتی، بشویند. سوابق آموزش کارمندان جدید در زمینه های ایمنی مواد غذایی، بهداشت شخصی، آگاهی کیفی، مدیریت حادثه و بحران، باید نگهداری شده و به روز شود.

    کنترل آفات

    موادی برای تضمین ممانعت و پیش گیری از ﺁفاتی همچون جوندگان، حشرات، پرندگان، مورچه ها و سایر حیوانات، باید در محیط پیرامون ساختمان مورد استعمال قرار بگیرند. به روز رسانی های معمول در مورد کنترل ﺁفات و هر گونه تغییر دیگر، باید هر سه ماه یکبار مورد ملاحظه قرار بگیرد.

     

    برنامه زمان بندی بهداشتی

    تأسیسات سردخانه باید به طور مناسب، تمیز و در همه اوقات پاکیزه نگاه داشته شوند. تمامی نظافت ها و پاکسازی های درون سردخانه باید به طور کامل ثبت و مستند شده و اسناد آن نیز باید در هر زمان که اعلام شد، در دسترس باشند.

     

    قابلیت ردیابی اجناس

    و در نهایت اینکه، سردخانه باید سیستمی را برای ردیابی اجناس و کد های تاریخ محصولات داشته باشد تا از اجرای روش “اولین ورودی- اولین خروجی” در چرخش موجودی محصولات، اطمینان حاصل کند. رعایت استاندارد سردخانه مواد غذایی و دستورالعمل های سردخانه مواد غذایی از الزامات اساسی برای هر سردخانه‌ای است که در زمینه نگهداری و ذخیره‌سازی مواد غذایی فعالیت می‌کند. این اصول و استانداردها تضمین می‌کنند که مواد غذایی در طول دوره ذخیره‌سازی خود در شرایطی بهینه و ایمن نگهداری شوند و از خطرات احتمالی جلوگیری شود. به همین دلیل، هر سردخانه‌داری که قصد دارد در این صنعت موفق باشد، باید به این استانداردها پایبند باشد و آن‌ها را به دقت اجرا کند.

    این چهار اصل و دیگر استانداردهای دقیق کنترل کیفیت، تضمین می کنند که مواد غذایی داخل سردخانه، هرگز در معرض خطر قرار نمی گیرند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سردخانه داری کسب کنید، ما از شما دعوت می کنیم تا درمورد نیازهای سردخانه ای خود در رده مواد غذایی، با ما تماس بگیرید.

     

    منبع: CWI Logistics
    مترجم: رامین حیاتی

  • مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *