لوگو سردخانه دات کام شرکت سردخانه فرخ آسیا

مشاوره ساخت سردخانه

ساخت سردخانه در ایران

یکی از خدمات اصلی سردخانه‌دات‌کام، با پیشینه بیش از 50 سال حضور در صنعت سردخانه‌داری و ساخت سردخانه صنعتی در ایران؛ ارائه مشاوره، بررسی، امکان سنجی، اجرا و ساخت سردخانه‌ بزرگ با ظرفیت‌های مختلف از بالای 1000 تن تا ظرفیت‌های کم، مانند 3 تن و مصارف نیمه صنعتی می‌باشد.  

اگر نیاز به سردخانه، بزرگ یا کوچک، استاندارد یا تخصصی دارید، کافی است برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما، با سال‌ها تجربه در طراحی، ساخت و نصب سردخانه های بزرگ و کوچک؛  تمام جنبه های ساخت سردخانه صنعتی از جمله فضای موجود، بار برودتی و به تبع آن کندانسینگ یونیت مورد نیاز، کفپوش، درب و نوع قفسه بندی را به منظور طراحی بهینه در نظر می گیرند.

ما در سطح ایران به دلیل کیفیت و مقیاس سردخانه‌های خود شناخته شده ایم. ما در هر بخش از صنعت که به تاسیسات سردخانه نیاز دارد، از جمله صنایع وابسته به مواد غذایی، صنایع دارویی و تحقیقاتی و همچنین بخش خدمات عمومی، فعالیت داریم.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

انواع سردخانه بر اساس ابعاد

سردخانه ها در ابعاد بسیار متنوعی ساخته می شوند. از سردخانه های عظیم بالای 1000 تن تا سردخانه های کوچک و جمع و جور که در فروشگاه ها و رستوران ها برای نگهداری مواد غذایی در مقیاس کوچکتر کاربرد دارند. سردخانه‌ها همچنین از نظر ثابت بودن یا قابل جابجایی بودن نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌گردند:​

سردخانه بزرگ مقیاس را می توان به عنوان یک مرکز یا واحد ویژه توصیف کرد که در درجه اول برای ذخیره محصولات حساس به دما و قابل خراب شدن برای تقویت ماندگاری و جلوگیری از تخریب یا آلودگی استفاده می‌شود. بنابراین، باید برای شناسایی راه حل های ذخیره سازی مقرون به صرفه و کارآمد بر اساس نوع محصول و دامنه دمای مناسب برای ذخیره طولانی مدت آنها تلاش کرد. سردخانه‌های صنعتی بزرگ معمولا ظرفیت‌های بیش‌تر از 1000 تن را شامل می‌شوند.

نحوه ساخت سردخانه صنعتی

ساخت سردخانه بزرگ مقیاس یک چالش در زمینه‌ی صنعت و ذخیره‌سازی محصولات حساس به دما به حساب می‌آید. از طریق استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و بهینه‌سازی عملیات، سردخانه‌ها به عنوان یک محل اساسی برای حفظ کیفیت محصولات و کاهش هدر رفت‌ها در زنجیره تأمین به شما کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای و مزایای سردخانه بزرگ مقیاس اشاره می‌شود:

مشاوره و ساخت سردخانه های بزرگ

ذخیره‌سازی امن

سردخانه‌های بزرگ مقیاس، بخصوص اگر با تکنولوژی‌های نوین همراه باشند، به شما امکان می‌دهند محصولات حساس به دما را با امنیت بالا ذخیره کنید. این امر مخصوصاً در صنایع مانند مواد غذایی، دارویی و شیمیایی مهم است.

حفظ کیفیت محصولات

سردخانه‌ها با فراهم آوردن شرایط دمایی مثالی، به حفظ کیفیت محصولات کمک می‌کنند. این امر از اهمیت خاصی در محصولات تازه و حساس به دما مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی است.

کاهش هدررفت و ضایعات

سردخانه‌های بزرگ مقیاس از طریق کنترل دقیق دما و رطوبت، میزان هدررفت و ضایعات محصولات را به حداقل می‌رسانند. این امر در بهبود بهره‌وری و افزایش سودآوری شما تأثیرگذار است.

انجماد محصولات

در صورت نیاز به انجماد محصولات، سردخانه‌های بزرگ مقیاس با ارائه شرایط مناسب، فرآیند انجماد را به بهترین شکل انجام می‌دهند. این امکان به ویژه در ذخیره‌سازی مواد غذایی و محصولات درخواستی مورد نیاز است.

مدیریت هزینه‌ها

با بهینه‌سازی سیستم‌های تبرید و استفاده از فناوری‌های مدرن، سردخانه‌های بزرگ مقیاس به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های نگهداری و عملیاتی را به حداقل برسانید.

تسهیل در زنجیره تأمین

سردخانه‌های بزرگ مقیاس به عنوان نقطه مهم در زنجیره تأمین و توزیع محصولات عمل می‌کنند. این امکان به شما می‌دهند تا به صورت مؤثر و کارآمد محصولات را از تولید تا مصرف مدیریت کنید.

انواع سردخانه بر اساس دما

ساخت سردخانه ها در ابعاد متفاوت و گوناگون از بالای 1000 تن تا ابعاد کوچکتر و حتی برای فروشگاه‌ها و کاربردهای بسیار خرد انجام می‌شود. سردخانه‌ها همچنین در دماهای گوناگون برای کاربرد های مختلف ساخته می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

سردخانه با دمای بین ۴۰- تا ۵- درجه سانتیگراد در صنعت سردخانه به نام سردخانه‌های زیر صفر شناخته می‌شوند. در صورت لزوم و با استفاده از سیستم تبریدی خاص و کمپرسورهای دو مرحله‌ای می‌توان دما را تا ۴۰- درجه سانتیگراد نیز کاهش داد.

خدمات مشاوره ساخت سردخانه صنعتی

سردخانه و کاربردهای آن ​​​​​​​

سردخانه‌ فضایی با ظرفیت‌های مختلف است، که از آن به منظور ذخیره‌سازی و انبار انواع محصول استفاده می‌شود. از سردخانه‌ها برای نگهداری انواع میوه‌، سبزی، گوشت قرمز، فراورده های گوشتی، ماهی و میگو، شیر و لبنیات، ادویه‌جات، خشکبار و میوه‌های خشک، مواد غذایی، دارو های پزشکی، نمونه‌های بیولوژیکی و مؤلفه هایی مانند خون، کالاهای الکترونیکی پیشرفته و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در مواردی حتی از سردخانه ها برای نگهداری آثار هنری هنگام انتقال از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌شود. نگه داشتن آثار هنری در دمای مورد نظر باعث حفظ بافت، رنگ و اصالت آن اثر می‌شود و از آسیب‌های احتمالی به آن جلوگیری می‌کند.

نگهداری مواد مختلف در سردخانه باعث سهولت دسترسی به طیف گسترده‌ای از محصولات در طول سال و در سرتاسر جهان می‌شود و به دلیل حجم بالای محصولات وابسته به سردخانه اهمیت حفظ سردخانه‌های موجود در کشور و ساخت سردخانه‌های جدید که با تکنولوژی‌های روز دنیا باعث کاهش هزینه‌های سردخانه‌داری می‌شوند اهمیت زیادی دارد.

ما به دنبال آن هستیم تا با استفاده از تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های به روز دنیا زمینه‌های تحولی شگرف در صنعت سردخانه‌ای ایران و بهینه‌سازی زنجیره تامین سرد از جمله تجهیز زیرساخت‌های لجستیک حمل و نقل و انبار را ایجاد نماییم که در بلند مدت منجر به کاهش هزینه‌های سردخانه‌داری و بالا بردن سود و بهره‌وری می‌گردد.

قیمت ساخت سردخانه یا هزینه ساخت سردخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

در قیمت تمام شده ساخت سردخانه عوامل محتلفی تاثیرگذارند که برخی از آنها عبارتند از:

ابعاد: هرچه ابعاد سردخانه بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

نوع کاربری: سردخانه های صنعتی برای نگهداری مواد غذایی در دمای پایین و سردخانه های بالای صفر برای نگهداری میوه و سبزیجات در دمای بالای صفر طراحی می شوند.

نوع سیستم سرمایشی: سیستم های سرمایشی مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و … در سردخانه ها استفاده می شوند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

عایق بندی: ضخامت و نوع عایق بندی به کار رفته در دیوارها، سقف و کف سردخانه بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

برند تجهیزات: برندهای مختلف تجهیزات سرمایشی و عایق بندی قیمت های متفاوتی دارند.

قابلیت حمل: سردخانه های کانکسی و کانتینری به دلیل قابلیت حمل، قیمت بالاتری نسبت به سردخانه‌‌های ثابت با همان ابعاد دارند.

خدمات جانبی: نصب، راه اندازی، گارانتی و خدمات پس از فروش بر قیمت نهایی سردخانه تاثیر می گذارند.

شرایط آب و هوایی: در مناطق گرم و خشک نیاز به عایق بندی قوی‌تر و سیستم سرمایشی قدرتمندتر وجود دارد که قیمت سردخانه را افزایش می دهد.

مقررات و استانداردها: رعایت مقررات و استانداردهای مربوط به ساخت و تجهیز سردخانه ها بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

زمان ساخت: ساخت سردخانه های سفارشی و پیچیده تر زمان و هزینه بیشتری را به همراه دارد.

نوسانات قیمت ارز: قیمت مواد اولیه و تجهیزات به نوسانات قیمت ارز وابسته است.

برای دریافت قیمت دقیق سردخانه با توجه به نیازهای خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ظرفیت سردخانه بر اساس پالت پوزیشن

پالت پوزیشن مفهومی است که با آن مقدار واقعی و عملیاتی ظرفیت انبار یا سردخانه به دست می‌آید. به این صورت که مقدار محصول و یا کالاهایی که قابلیت چیدمان بر روی یک عدد پالت را داشته باشند، به نحوی که بتوان پالت را به وسیله جک‌پالت، لیفتراک، ریچتراک یا هر نوع وسیله حمل و نقل بدون آن‌که صدمه‌ای به کارتن‌ها یا سبدهای زیرین برسد و یا در قفسه بندی درایوین یا بارگذاری گردند. نا گفته پیداست که ظرفیت پالت پوزیشن وابسته به نوع کالا و جرم حجمی آن می‌باشد و با احتساب مجموعه‌ای از فاکتورها و شرایط عنوان می‌گردد.

فراگیری اصطلاح پالت پوزیشن در صنعت انبارداری ایران به واسطه ظهور نسل جدیدی از قفسه بندی‌ها مانند رک، درایوین، موبایل رک و … رخ داده است و باعث به دست آمدن ظرفیت دقیق و عملیاتی در سردخانه و انبار می‌گردد. محصولاتی که در ادامه می‌آیند برای روشن شدن موضوع و آگاه‌تر شدن شما از نحوه محاسبات و تجهیزات مورد استفاده در سردخانه می‌باشد.

طراحی و ساخت سردخانه کوچک

تفاوت سردخانه های کوچک ( کمتر از 500 تن) با سردخانه های بزرگ (بالای 1000 تن) فقط در استراکچر سازه ی آن ها می‌باشد. در ایران سازه ی سردخانه های بزرگ معمولا روی سوله پیاده می شود. این در حالی است که در ساخت سردخانه های کوچک نیازی به اجرای سوله سردخانه نیست و یک استراکچر مستحکم فلزی نیز ( در صورت اجرای درست و علمی ) پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود. از این رو در سردخانه های کوچک هزینه های سرمایه گذاری تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. 

لازم به ذکر است که تفاوت این سردخانه ها با سردخانه های کانکسی و یا کانتینری در قابلیت حمل آن هاست. سردخانه های قابل حمل به واسطه ی ماهیت خود امکان جابجا نمودن بوسیله لیفتراک و یا جرثقیل را دارند. این درحالی است که سردخانه های کوچک معمولا غیر قابل حمل بوده و برای جابجایی آنها مجبور به دمونتاژ کردن کلیه ی تجهیزات آن هستیم. 

نحوه محاسبه قیمت ساخت سردخانه کوچک

هزینه ساخت انواع سردخانه زیر صفری کوچک

سردخانه زیرصفری کاربردهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به ذخیره گوشت و فراورده‌های دامی، مرغ، ماهی، میگو، پنیر پیتزا، کره، بستنی و … اشاره کرد. معمولا محصولات از قبل داخل تونل انجماد منجمد شده و برای ذخیره سازی بلند مدت به سردخانه های زیر صفری منتقل می‌شوند. این نوع از سردخانه‌ها بسته به درخواست و فضای موجود مشتریان در ابعاد متنوعی قابل ساخت هستند.

مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سردخانه تجهیزات آن شامل کمپرسور و درب سردخانه و … هستند. که لیست قیمت آن‌ها به صورت مجزا در سایت سردخانه‌دات‌کام قابل مشاهده هستند. سایر هزینه‌ها مانند هزینه پایپینگ و … با توجه به شرایط پروژه متغیر می باشد.

 

هزینه ساخت انواع سردخانه‌ی کوچک بالا صفری

از جمله کاربردهای سردخانه‌های بالا صفری می‌توان به ذخیره سازی انواع میوع و سبزی، صیفی، گل شاخه بریده، لبنیات و … اشاره نمود. بازه‌ی دمایی سردخانه‌های بالا صفری بین 0 تا 15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد، که بسته به نوع محصول نگهداری شده در سردخانه دما و میزان رطوبت سردخانه قابل تغییر می‌باشد.

مراحل ساخت سردخانه کوچک

ساخت استراکچر کلی

در این مرحله بر اساس محاسبات انجام شده و ظرفیت مورد نیاز، ساختار کلی و ابعاد دیواره های طولی و عرضی سازه فلزی که وظیفه نگهداری دیواره ها را بر عهده دارد، ساخته می شود.

محصولات سردخانه‌ای (چه کالاهایی را می توان در سردخانه نگهداری کرد؟)

محصولات کشاورزی و میوه

محصولات کشاورزی و انواع میوه‌جات با توجه به شرایط نگهداری حساسی که دارند برای توزیع و ارسال به مناطق مختلف نیاز به سردخانه دارند. سردخانه میوه‌ و محصولات کشاورزی به دلیل بالا بودن حجم محصول موجود در بازار معمولا در ابعاد بزرگ ساخته می‌شود و بسته به نوع محصول قسمت‌های سورتینگ و شست‌وشو نیز در سردخانه تعبیه می‌شود. در طراحی سردخانه میوه نکته قابل توجه نوع عایق‌بندی، قفسه‌بندی و به طور کلی لجستیک سردخانه است که بنا به محصول مورد نگهداری متغیر است.

درخواست مشاوره

جهت دریافت رایگان مشاوره ساخت سردخانه فقط کافی است از طریق فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.

سوالات متداول در زمینه سردخانه

سردخانه های صنعتی را می توان با فاکتورهای مختلفی از جمله ابعاد (ظرفیت) ، دمای نگهداری ، سیستم تبرید و نوع کالای نگهداری دسته بندی نمود.

برای ساخت سردخانه مطالعات فراوانی باید پیش از آغاز عملیات و در مرحله تصمیم گیری صورت گیرد، از مهم ترین مواردی که باید به آن ها توجه داشت انتخاب موقعیت مکانی مناسب، در نظر گرفتن شرایط و ضوابط احداث سردخانه، تدوین طرح توجیهی فنی و اقتصادی متناسب با ظرفیت و نوع کالای مورد نظر برای احداث سردخانه ، ترسیم دقیق نقشه و پلان سردخانه و جانمایی مکان های مورد نیازو محاسبات دقیق انتخاب نوع سیستم تبرید و نوع آن می باشد. 

ابعاد: زمین باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا سردخانه، محوطه‌ی بارگیری و تخلیه، و فضای کافی برای تردد و مانور وسایل نقلیه رادر خود جای دهد.

مقاومت: زمین باید از نظر زهکشی مناسب باشد و توانایی تحمل وزن سردخانه و تجهیزات آن را داشته باشد.

دسترسی: زمین باید به جاده‌های اصلی و شبکه‌های برق، آب و فاضلاب دسترسی داشته باشد.

عایق‌بندی: سردخانه باید به طور کامل عایق‌بندی شود تا از هدر رفتن گرما و سرما جلوگیری شود.

سیستم تهویه: سیستم تهویه مناسب باید برای تنظیم دما و رطوبت داخل سردخانه تعبیه شود.

قفسه‌بندی: قفسه‌بندی باید با توجه به نوع کالای نگهداری شده طراحی و نصب شود.

زیرسازی: ابتدا باید یک زیرسازی مناسب با بتن یا مصالح دیگر انجام شود.

عایق‌بندی: عایق رطوبتی و حرارتی مناسب باید روی زیرسازی نصب شود.

پوشش نهایی: سپس از یک پوشش نهایی مانند سرامیک یا اپوکسی استفاده می‌شود.

سیستم ورود و خروج کالا: باید سیستمی برای ورود و خروج سریع و آسان کالا به سردخانه وجود داشته باشد.

چیدمان کالا: کالاها باید به گونه‌ای در سردخانه چیده شوند که به راحتی قابل دسترسی باشند.

سیستم ردیابی: سیستمی برای ردیابی و کنترل موجودی کالا باید وجود داشته باشد.

طرح توجیهی سندی است که شامل اطلاعات مربوط به هزینه‌های ساخت و تجهیز سردخانه، پیش‌بینی درآمد و سود، و نقطه سر به سر پروژه است

نقشه سردخانه با توجه به نیازهای مشتری، نوع کالای نگهداری شده، و ابعاد زمین طراحی می‌شود.

بیزینس پلن سندی است که شامل اهداف، استراتژی‌ها، و برنامه‌های مالی برای سردخانه است. برای احداث سردخانه حتما می بایستی در مراحل اولیه این طرح آماده و مشخص باشد تا در همان مراحل اولیه اقتصادی بودن یا نبودن پروژه مشخص بشود.

قیمت ساخت سردخانه به عوامل مختلفی مانند ابعاد، نوع تجهیزات، و مصالح مورد استفاده بستگی دارد.

سردخانه شامل بخش‌های مختلفی مانند اتاق‌های نگهداری، محوطه‌ی بارگیری و تخلیه، موتورخانه، و سیستم‌های تهویه و برق، نگهبانی، پارکینگ، غذاخوری، خوابگاه و فضای سبز است.

مدت زمان ساخت سردخانه به ابعاد، نوع تجهیزات، و شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

درآمد سردخانه به عوامل فراوانی بستگی دارد. از جمله ی آن ها می توان به محل ساخت سردخانه ، نحوه مدیریت، کالاهای مورد ذخیره سازی و شرایط اقتصادی منطقه اشاره کرد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره تخصصی با مشاوران سردخانه دات کام در ارتباط باشید.

اولین گام برای اخذ تسهیلات برای ساخت سردخانه صنعتی تدوین طرح توجیهی فنی و اقتصادی است. شما می توانید از طریق ارتباط با سردخانه دات کام فرآیند تدوین طرح توجیهی را تسریع ببخشید.

1000 تا 1300 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.

400 تا 500 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.

200 تا 250 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.

100 تا 150 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.

40 تا 50 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.

20 تا 25 میلیارد تومان

با توجه به این که در هزینه های تمام شده ساخت سردخانه عوامل بسیاری چون نوع کاربری، نوع سیستم سرمایشی، عایق بندی، برند تجهیزات، قابلیت حمل، خدمات جانبی، شرایط آب و هوایی، مقررات و استانداردها، زمان ساخت و نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار هستند عدد ذکرشده کاملا تخمینی و قابل تغییر می باشد.