لوگوی سردخانه

ضعیف ترین حلقه کیست؟ درک بهتر زنجیره های تأمین جهانی

پژوهشی جدید نشان می دهد که سازمان های بزرگ و چند ملیتی، همیشه هم برای زنجیره های تأمین محلی، حیاتی نیستند.

 

تاریخ:

۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰

منبع:

دانشگاه سیدنی

خلاصه:

بیماری همه گیر کووید19 باعث ایجاد "گره هایی" در جابجایی کالاها و خدمات در سراسر جهان شده است، اما نقش شرکت های چند ملیتی در اقتصاد ها و زنجیره های تأمین محلی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

 

 

از کاغذ توالت گرفته تا مواد شیمیایی صنعتی، شکی نیست که همه گیری کووید19 در زنجیره تأمین جهانی، اختلال ایجاد کرده است.

 

اما شرکت های بزرگ و چند ملیتی چقدر در حفظ شبکه های لجستیک داخلی و بین المللی اهمیت دارند و آیا دولت ها باید اینقدر بر حفظ و حمایت از سازمان های بزرگتر از طریق یارانه ها و کمک های مالی در مقابل همتایان کوچکتر آن ها تمرکز کنند؟

 

یک تحلیل شبکه ای جدید توسط محققان دانشکده مدیریت پروژه دانشگاه سیدنی و مرکز سیستم های پیچیده مستقر در دانشکده مهندسی عمران، دریافته است که سازمان های بزرگ و چند ملیتی، همیشه هم برای زنجیره های لجستیک محلی، حیاتی نیستند و گاهی اوقات این اپراتورهای کوچکتر هستند که می توانند سخت ترین شوک های لجستیک را در صورت ایجاد اختلال، به جامعه منتقل کنند.

 

دکتر ماهندرا پیراوینان از اساتید دانشکده فنی و مهندسی می گوید: "در شرایط کنونی که همه گیری در جهان در حال گسترش است، تولید صنعتی تا همینجا هم شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و زنجیرهای تأمین، دچار اختلال شده است. تأثیر کامل این امر، فقط در ماه ها و سال های آینده مشخص خواهد شد، اما واضح است که کووید19 تاکنون باعث ایجاد "گره هایی" در جابجایی کالاها و خدمات در سرتاسر جهان شده است."

 

"پژوهش ما در پی آن است تا دریابد که کدام یک از انواع مشاغل، نقش های محلی یا مرکزی بیشتری بازی می کنند و اینکه شوک ها چگونه در زنجیره شرکت ها جاری می شوند."

 

"دولت ها غالبا برای نجات مشاغل، بسته های کمکی را به سازمان های بزرگ ارائه می کنند. با این وجود، سازمان هایی که در مرکز زنجیره تأمین قرار دارند، باید مورد حمایت قرار گیرند، حتی اگر نسبتا کوچک باشند، زیرا ممکن است آن ها برای اقتصاد یک کشور مهم تر باشند."

 

"برای مثال، اگر بسیاری از شرکت هایی که قطعات مورد نیاز خودرو را تامین می کنند ورشکست شوند، دیگر هیچ دلیلی برای کمک مالی به یک سازنده خودرو وجود ندارد. این بدان معنی است که سازنده خودرو در هر صورت نمی تواند دوباره روی پای خود بایستد."

 

دکتر پتر ماتوس، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت پروژه، اظهار داشت: "هنگامی که فعالیت های برخی از سازمان ها به دلیل سیاست های فاصله گذاری اجتماعی مختل می شوند، ممکن است شوک هایی پایین دستی  را به مشتریان خود که نمی توانند به مواد مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، ارسال نمایند؛ که این امر، به نوبه خود، باعث ایجاد اختلال در امور مشتری های آن مشتریان می گردد."

 

"با این حال، میزان تأثیر عدم موفقیت یک شرکت بر اقتصاد جهانی، به عوامل متعددی بستگی دارد؛ به این سادگی نیست که اختلال در یک شرکت بزرگتر، همیشه باعث زیان های بیشتر شود. ساختار شبکه های تأمین بین المللی در این زمینه نقش دارند."

 

 

سازمان‌ ها شوک‌ های زنجیره تأمین را مانند اَبَر پخش کننده های کووید19 انتقال می دهند.

 

دکتر ماتوس می گوید: "درست مشابه اَبَر پخش کننده های کووید19، سازمان هایی که می توانند گسترش شوک های زنجیره تأمین را تسهیل کنند، همیشه بزرگترین آن ها نیستند و لزوما هم آن هایی نیستند که بیشترین اتصالات زنجیره تأمین را دارند."

 

وی افزود: "ما دریافتیم زمانی که خوشه های زنجیره تأمین با مرزهای کشور همپوشانی دارند،(که اغلب این طور نمی باشد)، در چنین مواردی و در چنین صنایعی، سرایت بین المللی سریع شوک ها ممکن است."

 

پژوهشگران همچنین دریافتند که سازمان هایی که از یک کشور خاص نشأت می‌ گیرند، اما خود را در جای دیگری ثبت می‌کنند، غالبا در شبکه زنجیره تأمین کشوری که در آن ثبت شده‌ اند، نقش مرکزی کمتری دارند، اما به دلیل ریشه ‌های بین‌ المللی خود، در شبکه زنجیره تأمین جهانی، جایگاه مرکزی تری دارند.

 

به عنوان مثال، مشخص شد یک گروه بسته بندی چینی که خود را در آمریکا ثبت کرده بودند، برای زنجیره های تأمین خود، اهمیت چندانی نداشتند، اما در مقیاس جهانی مهم بودند.

 

قدرت در تعداد

 

این مطالعه نشان داد که خوشه بندی ساختاری ِ(که به عنوان ساختارهای اجتماعی شناخته می شوند) زنجیره های تأمین جهانی، شدیدا تحت تاثیر صنایعی قرار دارند که سازمان ها به آن ها تعلق دارند.

 

دکتر پیراوینان می گوید: "ما بخش های صنعتی و کشورهایی را شناسایی کرده ایم که تمایل دارند جوامعی قوی از نظر زنجیره تأمین تشکیل دهند و بنابراین نسبت به نوسانات شبکه زنجیره تأمین جهانی، مانند مالی، بیمه، املاک، حمل و نقل و ساخت و ساز، آسیب پذیری کمتری دارند."

 

چگونگی کارکرد تحقیق

 

محققان با همکاری پروفسور یاسویوکی تودو از دانشگاه واسدا، یک شبکه زنجیره تأمین ایجاد کردند که 154862 سازمان را از ده کشور، مورد تحلیل قرار دارد؛ که بر اساس حضور پر رنگ خود در مجموعه داده ها و اهمیت اقتصادی منطقه ای، انتخاب شدند. این کشورها شامل ایالات متحده، روسیه، چین، هند، بریتانیا، فرانسه، کانادا، استرالیا، ژاپن و سنگاپور می باشند.

 

 

منبع: sciencedaily

مترجم: رامین حیاتی

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش