لوگوی سردخانه

بیماری شناسی گیاهی

آسیب شناسی گیاهی

بیماری گیاهی، اختلال در وضعیت طبیعی گیاه است که عملکردهای حیاتی گیاهان را متوقف یا تغییر می­‌دهد. همه­‌ی گونه­‌های گیاهی، چه گونه­‌های وحشی و چه گونه­‌های اهلی شده و کشت شده، به طور یکسان در معرض بیماری هستند. اگرچه هر یک از گونه­‌های گیاهی مستعد ابتلا به بیماری­‌های مشخصی می­‌باشد اما در هر مورد، تعداد آنها نسبتاً کم است. وقوع و شیوع بیماری­‌های گیاهی بسته به حضور عامل بیماری­‌زا، شرایط محیطی و محصولات و واریته­‌های کشت شده در فصل­‌های مختلف، متفاوت است. برخی از گونه­‌های گیاهی در معرض شیوع طیف گسترده‌­ای از بیماری­‌ها هستند در حالی که برخی دیگر نسبت به آنها مقاوم­‌تر هستند.

 

اختلال در گیاه

 

ماهیت و اهمیت بیماری­های گیاهی

بیماری­های گیاهی از زمان­های قبل از نوشته­های اولیه شناخته شده است. شواهد فسیلی نشان می­دهد که گیاهان در 250 میلیون سال پیش تحت تأثیر بیماری قرار گرفته­اند. کتاب مقدس و سایر نوشته‌های اولیه به بیماری‌هایی مانند زنگ‌ها، کپک‌ها و بلایت‌ها اشاره می‌کنند که از آغاز تاریخ ثبت شده و باعث قحطی و سایر تغییرات شدید در اقتصاد ملت‌ها شده‌اند. شیوع سایر بیماری­های گیاهی با اثرات گسترده­ی مشابه در زمان­های اخیر عبارتند از بلایت دیررس سیب زمینی در ایرلند (60-1845). کپک پودری و کرکی انگور در فرانسه (1851 و 1878)؛ زنگ قهوه در سیلان (در حال حاضر سریلانکا؛ شروع از دهه 1870)؛ پژمردگی فوزاریوم پنبه و کتان؛ پژمردگی باکتریایی تنباکو (اوایل دهه 1900)؛ لکه برگی سیگاتوکا و بیماری پانامایی موز در آمریکای مرکزی (1900-65)؛ زنگ سیاه ساقه گندم (1916، 1935، 1953-54)؛ سوختگی برگ ذرت (1970) در ایالات متحده؛ بیماری پانامایی موز در آسیا، استرالیا و آفریقا (1990 تا کنون)؛ و زنگ قهوه­ای در آمریکای مرکزی و جنوبی (1960، 2012 تاکنون). چنین زیان‌هایی از بیماری‌های گیاهی می‌تواند تأثیر اقتصادی قابل توجهی داشته باشد و باعث کاهش درآمد تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود.

مترجم: مونا سلیمانی

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش