لوگوی سردخانه

10 بیماری گیاهی و نحوه ی درمان آنها (بخش ششم)

قارچ برفی

کپک برفی قارچی است که در شرایط سرد و مرطوب موجود در زیر برف رشد می­ کند. به چمن های فوقانی خاک حمله می ­کند. پس از ذوب شدن برف، علائم قابل مشاهده است: مناطق برنزه روشن علف ­های مات شده ناشی از رشته ­های کپک.

عفونت‌های قارچی سفید می‌توانند روی اکثر گیاهان تاثیر بگذارند. اگرچه بعضی از انواع درختان، گیاهان و گل‌ها هستند که بیشتر در معرض این سفیدک‌های پودری قرار می‌گیرند. معمولا این قارچ‌ها در محیط گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. به همین دلیل این سفیدک‌ها در فصل تابستان در هوای گرم و مرطوب بیشتر ظاهر می‌شوند.

 

 

گیاهان خانگی که مستعد این سفیدک‌ها هستند، شامل بنفشه آفریقایی، گیاه بگونیا، گیاه پاپیتال، کالانکوئه، گیاه یشم و سرخ برگه می‌باشند.

گیاهان بیرون از منزل که مستعد این عفونت‌های قارچی سفید رنگ هستند، شامل گیاه لیلاک، درخت سیب، رز، بوته توت فرنگی، آهار، بلوط و گل ادریسی هستند.

 

 

 

راه‌حل:

علف‌های مات‌شده را با چنگال جمع کنید تا کپک تفکیک شود و امکان رشد جدید چمن فراهم شود. در پاییز، آخرین برش سال را کوتاه‌تر کنید تا از افتادن تیغه‌های چمن بلند و ایجاد تشک جلوگیری کنید.

 

زنگ

 سه نوع بیماری زنگ به نام های زنگ ساقه ، زنگ برگ و زنگ خطی روی گندم به وقوع می‌پیوندد. جوش ها و لکه‌هایی که خشک و پودری است به رنگهای زرد ، قرمز و سیاه بوده و اندازه آنها روی ارقام مختلف ، در درجات حرارتی ، رطوبتی و نژادی متفاوت می‌باشد. تمام اندام هوایی گیاه علایم بیماری را نشان داده و در بهار و تابستان مشخص‌تر است. زنگ ها خسارت های فراوانی را به گیاه گندم وارد می‌کنند. مثلا در آمریکای شمالی محصول سالیانه را به میزان یک میلیون تن کاهش می‌دهند.

 


اپیدمی زنگ قبل از گل یا در آن موقع اتفاق می‌افتد و آلودگی خوشه زیان فراوانی به بار می‌آورد. زیان زنگها علاوه بر کاهش محصول ، ارزش علوفه را نیز تقلیل داده و گیاه را نسبت به شرایط نامساعد زمستان و ابتلا به سایر بیماری ها آسیب‌پذیر می‌سازد. از قدرت رشد گیاه و ریشه‌زایی آن می‌کاهد و گاهی می‌تواند برای دام ها نیز سمی باشد. از نظر فیلوژنی (تکاملی) اولین زنگ ها ، مربوط به دوره کربونیفر ، در حدود 250 میلیون سال قبل است.

زنگ، یکی دیگر از بیماری­ های قارچی، به راحتی قابل تشخیص است، زیرا لکه­ های زنگ زده روی برگ­ ها و گاهی اوقات ساقه­ ها ایجاد می ­کند. لکه ­ها در نهایت از رنگ نارنجی مایل به قرمز به سیاه تبدیل می ­شوند. انواع مختلفی از زنگ وجود دارد که می­ تواند به گیاهانی مانند گل ختمی، گل رز، زنجبیل و گوجه فرنگی حمله کند.

 

 

راه حل:

قارچ کش­ ها در دسترس هستند. از نظر فرهنگی، جمع آوری و از بین بردن گیاهان آلوده برای جلوگیری از زمستان گذرانی قارچ، عمل خوبی است.

زنگ برگ در دمای بین 15 و 22 درجه سانتیگراد وقتی که رطوبت به حد کافی باشد به سرعت توسعه می‌یابد. این قارچ گاهی همراه با قارچ مولد عامل لکه برگی و لکه گلوم به حالت همکاری ، خسارت فراوانی می‌زنند. در آمریکا با ضدعفونی کردن بذر با بنومیل ، بوتریزو ، فناریمول و تریادیمفون زنگ قهوه‌ای را کنترل کرده‌اند.

 

مترجم: مونا سلیمانی
 

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش