لوگوی سردخانه

بررسی فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی

 

مقدمه‌ای بر انواع سردخانه های مواد غذایی

امروز می‌خواهیم در این مقاله راجع به فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی صحبت کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. همان‌طور که می دانید این  روزها تنوع مواد غذایی مصرفی به شدت افزایش پیدا کرده است. طیف وسیعی از محصولات برای اینکه به دست مصرف کننده برسند نیازمند طی مراحلی هستند که زمان‌بر است. برای مثال یک محصول تا به محل توزیع و در نهایت فروشگاه برسد مدت زمان زیادی نیاز به نگهداری دارد. خیلی از این محصولات برای اینکه سالم بمانند باید برای مدتی طولانی در دمای پایین نگهداری شوند. پس برای حفظ سلامت مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها باید از سردخانه ها کمک بگیریم. عملکرد سردخانه را می‌توانیم به عملکرد یخچال یا فریزر تشبیه کنیم.

 بهتر است قبل از پرداختن به فضای مناسب جهت احداث سردخانه، به بررسی انواع سردخانه بپردازیم. معمولا سردخانه ها را در دو دسته بندی کلی تحت عنوان سردخانه های زیر صفر و بالای صفر جای می دهند. سردخانه‌هایی که به سردخانه های بالای صفر معروف هستند، موادغذایی خاصی مثل لبنیات، سبزیجات، مواد پروتئینی، قارچ و... در آن‌ها نگهداری می‌شوند. سردخانه های زیرصفر هم موادی مثل انواع گوشت های منجمد، بستنی، خامه و... را در خود جای می دهند. علاوه بر مواد غذایی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم، سردخانه های مذکور می توانند برای نگهداری داروها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

بررسی استانداردهای فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی

در این قسمت از مقاله به بررسی فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی می‌پردازیم. این مسئله بر همگان واضح است که هیچ چیز مهم تر از سلامتی نیست و برای تامین سلامتی هم استفاده از مواد غذایی سالم دارای اهمیت زیادی است. برای عرضه‌ی مواد غذایی و حفظ سلامت آن‌ها نیز باید اصول بهداشتی و فنی کار به درستی رعایت شود. به همین جهت لازم است تا انبار و سردخانه مواد غذایی از استانداردهای لازم و تخصصی برای نگهداری کالاها بهره‌مند باشد. بهترین راه برای حفظ سلامتی و تازگی کالاهای خوراکی، نگهداری آن‌ها در سردخانه است. برای اینکه یک فضا جهت احداث سردخانه مناسب باشد باید یک سری ویژگی های خاصی داشته باشد. برای مثال زمین مدنظر اگر زهکشی خوبی نداشته باشد و مناسب برای ساخت یک انبار و سردخانه‌ی بزرگ نباشد در آینده ما را دچار مشکل خواهد کرد.

 

یک نمونه سردخانه

 

به ادامه‌ی بحث در خصوص فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی می‌پردازیم. ممکن است یک موقعیت مکانی نامناسب توانایی تحمل سنگینی انبار را نداشته باشد. از طرف دیگر این احتمال هم وجود دارد که زمین به گونه ای باشد که آب در سطح آن جمع شود. سردخانه‌های زیرصفر حداکثر درجه‌ی سرمای آن‌ها منفی ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است. سردخانه‌های بالای صفر که در قسمت قبلی آن‌ها را معرفی کردیم دمایی معادل با ۴ تا ۷ درجه‌ی سانتی‌گراد دارند. گاهی اوقات لازم است تا گوشت در شرایطی نگهداری شود که از حالت انجماد در بیاید. برای نرم شدن گوشت از سردخانه‌ای که دمایی معادل با صفر درجه‌ی سانتی‌گراد داشته باشد استفاده می‌کنند. این سردخانه به عنوان پیشخوان، عملکرد اشاره شده را خواهد داشت. یکی از چیزهایی که باید حین ساخت سردخانه مورد توجه قرار گیرد، قابلیت شست و شوی کف، دیوار و سقف است. بنابراین در انتخاب مصالح ساخت باید دقت کافی را به کار گرفت.

 

 سردخانه مواد غذایی

 

 

ویژگی‌های فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی

در این بخش راجع به ویژگی‌های فضای قابل بهره برداری برای سردخانه مواد غذایی صحبت می‌کنیم. فضایی که از آن به جهت احداث سردخانه مواد غذایی بهره ‌برداری می کنیم باید از نور کافی برخوردار باشد. به همین منظور هم برای روشنایی فضای داخل سردخانه بهتر است از لامپ های فلورسنت استفاده شود. یکی از مزیت های مهم این لامپ ها هم، کم مصرف بودنشان است. روشنایی فضا فقط باید با نور مصنوعی تامین شود و نور طبیعی می‌تواند موجب فساد مواد غذایی شود. مساحت زمینی که می خواهید روی آن سردخانه بسازید هم با اهمیت است. معمولا به صورت استاندارد به ازای هر یک تن مواد غذایی باید در نهایت ۴ متر مکعب فضای نگهداری پیش بینی شود.

زمانی که سردخانه‌ی مواد غذایی ساخته شود نباید در زیر تجهیزات سرمایشی چیزی چیده یا نگهداری شود. این کار خطراتی را به لحاظ فنی می تواند در پی داشته باشد که از آن‌ها گذر می کنیم. طبق اصول ساخت سردخانه مواد غذایی، گردش هوا در فضا نیز مهم است. این موضوع تا حد زیادی به فاصله ی پالت های مخصوص از یکدیگر و همچنین فاصله‌شان از دیوار بستگی دارد. کالاهای خوراکی نیاز به این دارند که در طول زمان کیفیت آن‌ها کنترل شود. به همین دلیل هم باید فضایی به عنوان راهروی عبور جهت سهولت در کار وجود داشته باشد. در فضای نگهداری مواد غذایی نظافت به شدت حیاتی است. بنابراین باید به شکل مرتب انجام گیرد. غذاهای پخته و خام نیز در فضای سردخانه باید جدا از هم و در قسمت های مختلفی نگهداری شوند.

 فضای کافی برای سردخانه

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده
تماس با ما

با ما تماس گرفته و از مشاوران ما کمک بخواهید.

۰۲۶۳۲۷۷۵۴2۴

همه روزه ساعت 8 الی 16:30

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش